Play (P4)

Historia i cechy

PlayNajmłodszy i najdynamiczniej rozwijający się operator na polskim rynku. Jest on rozpoznawalny dzięki charakterystycznemu, biało-fioletowemu logo. Początek działalności operatora to 2005 r., kiedy zmienił nazwę z Netia Mobile, jednak swoje usługi zaczął świadczyć dopiero w 2007. Firma od początku stawiała na innowacyjne oferty, kontrowersyjny marketing oraz udział polskich celebrytów w reklamach, co spotyka się z różną, nie zawsze pozytywną, reakcją odbiorców. Nie można też odmówić Playowi wyraźnego wpływu na polski rynek, który radykalnie się zmienił np. po wprowadzeniu w 2012 r. ofert nielimitowanych rozmów i SMS-ów do wszystkich sieci.

Od 2013 roku Play ściśle współpracuje z Red Bullem, tworząc Red Bull Mobile. W ramach oferty operator proponuje zarówno abonamenty, jak i oferty na kartę. To marka silnie akcentująca aktywny tryb życia, której adresatem jest głównie młodzież.

Niestety, ten operator wyraźnie odstaje od pozostałych pod względem infrastruktury. Play dysponuje tylko ograniczoną siecią nadajników 3G oraz (od niedawna) 4G LTE. W przypadku połączeń głosowych (2G) korzysta z krajowego roamingu korzystając z infrastruktury Polkomtela (Plus), T-Mobile oraz Orange. Według wielu osób Play ma najgorszy zasięg pośród polskich operatorów, czego nie zmieniły między innymi ambitne kampanie marketingowe z Kubą Wojewódzkim. Teleguru nie potwierdza ani temu nie zaprzecza tej opinii, gdyż infrastruktura jest ciągle rozbudowywana i taka opinia jest bardzo subiektywna. Na początku 2014 r. LTE Play działało tylko w kilkunastu największych miastach, a szybkość transmisji jest ograniczona do 15 Mbit/s (w Plusie faktyczna prędkość oscyluje wokół 40 Mbit/s).

Jako spółka aukcyjna P4 ma dwóch głównych udziałowców (informacje z początku 2014 roku) dysponujących 100% pulą udziałów. Około 50% ma cypryjska spółka Tollerton Investments Limited, a pozostałe jest w rękach Novator Telecom Poland kontrolowanej przez islandzkiego miliardera.

Play może się pochwalić około 5 milionami abonentów postpaid oraz 6 milionami prepaid (dane z pierwszego kwartału 2014 roku), co czyni go najmniejszym z czterech głównych, polskich operatorów . Od dłuższego czasu w reklamach operator informuje, że jest „najczęściej wybieraną siecią w Polsce”. To trochę myląca informacja, gdyż odnosi się do przenoszenia numerów i przyroście liczby abonentów w stosunku do poprzedniego kwartału, a nie abonentów ogółem.

Warto też wspomnieć o początkowych, sporo wyższych stawkach do Play, które były tematem komentarzy przez wiele lat. Wbrew obiegowej opinii, były one na rękę nowemu operatorowi i dwukrotnie zwiększały zysk z połączeń przychodzących między sieciami. Teoretycznie podwyższony koszt powinni pokrywać operatorzy, ale ostatecznie obowiązek ten spadł na klientów. Podwyższone stawki według prawa nie powinny obowiązywać dłużej niż 4 lata od wejścia operatora na rynek (2007 rok), jednak Play udało się przedłużyć ten czas do 7 lat (do 2014 roku). Jednak UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) orzekł, że pozwolenie UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej) jest bezpodstawne i zostało ono cofnięte. Obecnie koszt połączeń do Play jest taki sam, jak w przypadku innych sieci.

Co nam się podoba:

Charakterystyczne, przykuwające wzrok logo / kolory

Znaczny wpływ na oferty rynku telekomunikacyjnego

Jedyny rozpoznawalny (i do tego bardzo sympatyczny) rzecznik prasowy (prawie celebryta)

Rewelacyjna aplikacja do obsługi konta na smartfony

Główny sponsor Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Jedyny operator, z którego można korzystać w warszawskiej linii metra

Sponsor festiwalu Przystanek Woodstock

Bezpłatny Internet LTE do końca 2014 r.

Najbardziej przejrzysta strona internetowa wśród operatorów

Skuteczne kampanie reklamowe z udziałem celebrytów w reklamach

Przeurocza „Basia” Kurdej-Szatan w reklamach

Co nam się nie podoba:

… która jednak już powoli zaczyna się nudzić wielu osobom

Wyjątkowo skuteczni w przedstawieniu swoich ofert w (zbyt) pozytywny sposób

Gorszy zasięg 3G niż u konkurencji (najmniej rozbudowana infrastruktura sieciowa ze wszystkich operatorów)

Promocje z ukrytymi ograniczeniami (np. podwójne doładowanie, w którym promocyjnych środków nie można wykorzystać na dowolne usługi)

Balansowanie na granicy prawdy w reklamach (MNP, LTE)

Sporo obostrzeń i wyjątków w regulaminach

Bardzo mylący sposób oceniania Biura Obsługi Klienta (2-6, zamiast 1-5)

Spore ograniczenia szybkości transmisji danych w przypadku 3G oraz 4G

Najwolniejszy „Bezpieczny Internet” (tzw. lejek) wśród operatorów

Uwaga!

Zachęcamy do dyskusji na dany temat z innymi czytelnikami. Pamiętaj jednak, aby przestrzegać zasad dobrego wychowania - nie klnij, nie obrażaj innych i w kulturalny sposób wyrażaj swoje zdanie. Przecież każdemu zależy na zachowaniu wysokiego poziomu polemiki. Nieprzestrzeganie powyższych zasad skutkować będzie usuwaniem postów bez ostrzeżenia.