Polski rynek telekomunikacyjny: Nadal spadki, ale mniejsze

Opublikowano: 2014-10-07
Autor: Teleguru
Kategorie / tagi: #technologie #pozostali #sprzęt / podzespoły #sprzedaż / wyniki

img-graph-phone-2
Z raportu firmy PMR analizującego rynek telekomunikacyjny w Polsce powiało lekkim optymizmem. Wzrostu co prawda nie będzie, ale wyhamują duże spadki z poprzednich lat.

Pełna nazwa raportu to „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2014. Prognozy rozwoju na lata 2014 – 2018”. Zgodnie w umieszczonymi w nim danymi wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku wyniosła 44,7 miliarda złotych. To oznacza spadek w porównaniu z rokiem 2012 o 3,8%.

Prognozy na koniec roku 2014 przewidują dalszą tendencję spadkową, choć jej dynamika będzie niższa niż poprzednio – wyniesie 0,7%.

Według autorów raportu na spadek rynku największy wpływ mają dwa czynniki – słabnące wyniki na rynku telefonii komórkowej oraz dalsze dwucyfrowe spadki w segmencie usług stacjonarnych. W tym ostatnim strat nie są w stanie zrekompensować usługi oparte na technologii VoIP i WLL, natomiast na pewne ożywienie w branży pozytywnie wpłynęły wydatki operatorów na infrastrukturę i zakupy niezbędnego sprzętu telekomunikacyjnego. Niestety, skala wydanych funduszy nie jest na tyle wysoka, by wprowadzić stały trend wzrostowy. Według obserwatorów nie jest w stanie o tym przesądzić także segment transmisji danych i dostępu do Internetu.

Perspektywa poprawy przychodów dostawców stacjonarnych jest także dosyć odległa, biorąc pod uwagę stopień nasycenia rynku usługami internetowymi oraz fakt, że na tym rynku dostawcy są zmuszeni do konkurowania pomiędzy sobą, a także z operatorami komórkowymi.

Lekki optymizm autorów raportu PMR jest związany z dodatkowymi usługami, które starają się rozwijać zarówno firmy działające na rynku mobilnym, jak i stacjonarnym. Najwięksi operatorzy komórkowi wiążą coraz częściej swoje usługi z platformami bankowymi, a także z podmiotami działającymi na rynku dostaw energii.

Dostawcy usług działający na rynku stacjonarnym starają się poszerzyć zakres swojej oferty o platformy związane głównie z dostarczaniem sygnału telewizyjnego.

Według autorów raportu w dalszej perspektywie największe ożywienie rynku telekomunikacyjnego mogłoby przynieść skierowanie zainteresowania operatorów na nowe segmenty usług dla firm, takich jak centra danych oraz usługi oparte na chmurze obliczeniowej.

Źródło: PMR

19_01_full Image Banner 750 x 200

Uwaga!

Zachęcamy do dyskusji na dany temat z innymi czytelnikami. Pamiętaj jednak, aby przestrzegać zasad dobrego wychowania - nie klnij, nie obrażaj innych i w kulturalny sposób wyrażaj swoje zdanie. Przecież każdemu zależy na zachowaniu wysokiego poziomu polemiki. Nieprzestrzeganie powyższych zasad skutkować będzie usuwaniem postów bez ostrzeżenia.