Przechowywanie danych w chmurze, najpopularniejsi dostawcy usług
Amazon Drive, Apple iCloud, Dropbox, Google Drive, OneDrive, Mega

Chmura jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi do pracy. Rozwój szybkich łączy sprawił, że dostęp do zdalnych zasobów sieci stał się nieograniczony. Przechowywanie danych w chmurze pozwala oszczędzić ogromną ilość czasu, podnosi efektywność. Rozwojowi komputerów od zawsze towarzyszyła wymiana plików. Wędrówki do kolegi z zawiniętym w T-shirt dyskiem w plecaku, po film lub mp3, w 1998 roku – było normą, tak jak łączenie komputerów przewodem RS232…
Chmura to również profesjonalne zastosowania np. platforma Microsoft Azure, Amazon Web Services czy Google Cloud. O nich nie będzie.
Dla indywidualnego użytkownika, to głównie synchronizacja, wymiana, udostępnianie plików liczą się najbardziej. Dlatego skupimy się na rozwiązaniach konsumenckich, sprawdzających się dla każdego użytkownika komputera i smartfona.
VOD i streaming muzyki odbywa się w chmurze. Nie ma już potrzeby gromadzenia GB plików na dyskach. Choć amatorzy wysokiej jakości nadal mogą korzystać z plików np. FLAC do muzyki. Coraz więcej programów, ma zintegrowaną synchronizację plików w chmurze. Np. Adobe oprócz programów do obróbki zdjęć czy filmów przy okazji ofertuje miejsce na nie. Dzięki temu możliwe jest kontynuowanie edycji na innym urządzeniu, szybkie dzielenie się pracą lub współpraca przy jednym projekcie.
Ze względu na chmurę laptopy straciły napędy optyczne. Dzięki temu stały się bardziej mobilne. A smartfony i tablety mogą
Do każdej chmury zalogujemy się przez aplikację mobilną, aplikację na PC / Mac lub przeglądarkę.
Jakie korzyści płyną z wykorzystania chmury?
- kopie zapasowe
- synchronizacja zdjęć
- dostęp do plików w każdym miejscu gdzie jest Internet
- udostępnianie plików
- wspólna edycja
- synchronizacja między kilkoma urządzeniami
- oszczędność czasu
- podniesienie efektywności pracy
Amazon Drive

Usługa, która zapewne jeszcze zyska popularność na naszym rynku. W podstawowej wersji ofertuje 5 GB dysku za darmo. Płatne wersje do 2 TB:
- 100 GB za 1,99 $ miesięcznie lub 19,99 $ rocznie
- 1 TB za 6,99 $ miesięcznie lub 59,99 $ rocznie
- 2 TB za 11,99 $ miesięcznie lub 119,98 $ rocznie
Oprócz planów powyżej, można wykupić w rocznej subskrypcji przestrzeń nawet do 30 TB co kosztuje 1799,70 $ rocznie.
Apple iCloud

Chmura dla użytkowników produktów marki Apple. Darmowa wersja usługi oferuje 5 GB przestrzeni. Na stronie iCloud.com otrzymujemy dostęp do wszystkich funkcji. Zsynchronizowanych zdjęć, zakładek Safari, notatek, kalendarza, plików, wiadomości. Płatna wersja dostępna jest w trzech planach:
- 50 GB za 3,99 zł
- 200 GB za 11,99 zł
- 2 TB za 39,99 zł
iCloud jest usługa zintegrowaną z każdym urządzeniem firmy Apple. iCloud ogranicza się do ekosystemu Apple. Nie jest uniwersalną usługą jak konkurencja.
Dropbox

Chmura Dropbox oprócz zwykłej przestrzeni na pliki, to zaawansowana funkcja kopii zapasowych komputera, 256 bitowe szyfrowanie przechowywanych plików. Odzyskiwanie plików i historia wersji w zależności od wybranej subskrypcji od 30 do 180 dni historii. Wiele innych nowoczesnych funkcji sprawdzających się w pracy zespołowej.
Aplikacje w Dropbox-ie
Transfer służy do wysyłanie dużych plików do użytkowników bez konta Dropbox. Transfer umożliwia potwierdzenie dostarczenia i sprawdzenie ilości pobrań i wyświetleń. Aplikacja Transfert wysyła kopię pliku, oryginał pozostaje bez zmian.
Paper jest aplikacją łączącą moodbord z zadaniami do pracy w zespole. Jest kreatywnym „brudnopisem”.
Hello Sing służy do bezpiecznego podpisywania dokumentów.
Gdyby tego było mało Dropbox ma własny App Center dzięki któremu zintegrujemy z nim dodatkowe aplikacje ułatwiające pracę. Dropbox można zintegrować z Microsoft Office lub kontem Google.
Oferta Dropbox dla użytkowników indywidualny
- Dropbox Basic 2 GB za darmo
- Dropbox Plus 2 TB dla jednego użytkownika 11,99 € miesięcznie lub 9,99 € miesięcznie w rozliczeniu rocznym
- Dropbox Family 2 TB licencja dla maksymalnie 6 użytkowników, 2 TB jest współdzielone. 19,99 € miesięcznie lub 16,99 € miesięcznie w rozliczeniu rocznym
Biznesowa oferta chmury Dropobox opiera się na trzech planach: Professional 3 TB, Standard 5 TB, Advenced przestrzeń bez limitu. Plany różnią się zaawansowanymi funkcjami, szczegóły można znaleźć na stronie dropbox.com.
Jak uzyskać więcej miejsca za darmo w Dropbox?
- za zaproszenie znajomego otrzymasz 500 MB jeśli on zainstaluję aplikację na swoim komputerze, można otrzymać maksymalnie 16 GB
- za instalację na urządzeniu mobilnym otrzymasz 250 MB
- za włączenie funkcji przesyłania zdjęć z aparatu 3 GB (nie wiem czy nadal jest taka możliwość)
Google Drive

Dysk od Google jest częścią całego konta Google, do dyspozycji mamy szereg narzędzi. Jest to jedna z najbardziej popularnych usług. Sam dysk zintegrowany jest z arkuszami, dokumentami, prezentacją oraz formularzami. Przy wyborze synchronizacji zdjęć z kompresją otrzymujemy nieograniczoną przestrzeń na zdjęcia. Przydatną funkcją jest tworzenie kopi zapasowych urządzeń z Androidem, lub Chrome OS, po resecie urządzenia, szybko przywrócimy wszystkie aplikacje i ustawienia. Gogole Drive w podstawowej wersji to 15 GB bezpłatnego miejsca na nasze pliki. Płatne subskrypcje:
- 100 GB za 8,99 zł miesięcznie lub 89,99 zł rocznie
- 200 GB za 13,99 zł miesięcznie lub 139,99 zł rocznie
- 2 TB 46,99 zł miesięcznie lub 469,99 zł rocznie
Microsoft OneDrive

OneDrive jest usługą porównywalną do Google Drive. Usługa dysku, pakietu biurowego, poczty. W subskrypcji Personal lub Family usługa dostępna z pakietem Microsoft Office 365. Pakietu Office nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Integracja z chmurą, automatyczne zapisywanie, pozwala na swobodną pracę, bez obawy, że zapomnimy użyć kombinacji klawiszy: Ctrl + S.
- OneDrive Basic 5 GB — bezpłatne
- One Drive Standalone 100 GB — 7,99 zł miesięcznie
- One Drive z Office 365 Personal 1 TB — 29,99 zł miesięcznie lub 299,99 zł rocznie
- One Drive z Office 365 Family 6 TB (1 TB na użytkownika) — 42,99 zł miesięcznie lub 429,99 zł rocznie
Mega

Ostatnia, ale nie najgorsza usługa przechowywania danych w chmurze. Podstawowa funkcjonalność to kopia zapasowa, synchronizacja plików, udostępnianie, bezpieczny czat. Tuż obok przy Google Drive, Mega oferuje na start 15 GB, ale to nie wszystko. Mega zdobycze to bonusowe GB, które można zdobyć i tak:
- rejestracja w serwisie MEGA to 35 GB dodatkowej przestrzeni, tylko na 30 dni
- za instalację MEGAsync na komputerze otrzymamy dodatkowe 20 GB na 180 dni
- za instalację aplikacji mobilnej 15 GB na 180 dni
- zaproszenie znajomego 10 GB na 365 dni (zaproszeń może być wiele)
- weryfikacja SMS to 20 GB na 180 dni
Mega stawia na bezpieczeństwo, obsługuje szyfrowanie end-to-end czyli klucz szyfrujący jest uzyskany z hasła do serwisu. Obsługuje dwuetapową weryfikację.
Pakiety cenowe MEGA:
- PRO Lite 400 GB — 4,99 € miesięcznie / 49,99 € rocznie
- PRO I 2 TB — 9,99 € miesięcznie / 99,99 € rocznie
- PRO II 8 TB — 19,99 € miesięcznie / 199,99 € rocznie
- PRO III 16 TB — 29,99 € miesięcznie / 299,99 € rocznie
PRO II i PRO III przedstawione orientacyjnie są poza zestawieniem w tabeli.
Zestawienie usług
Tabela wymaga legenda, dlatego na początku proszę zapoznać się z kilkoma uwagami, żeby
OneDrive z Office 365 Family 6 TB – 6 TB ponieważ z usługi może korzystać 6 użytkowników, każdemu przysługuje 1 TB (~1000 GB). Usługa OneDrive z Office 365, oprócz przestrzeni dyskowej dostajemy pełny pakiet narzędzi Office: Word, Excel, Outlook, PowerPoint i inne.
Usługa Amazon Drive sprzedawana jest w dolarach, za chmurę od Mega i Dropbox-a opłata dokonywana jest w euro. Przy zakupie obowiązuje cena wymiany. Dla lepszego porównania ofert, tabela automatycznie przelicza cenę na złotówki po aktualnym kursie.
Cena za GB mies. jest to miesięczny koszt 1 GB danych.
Cena za GB rok, jest to koszt 1 GB danych jaką zapłacimy miesięcznie, ale z opłatą w skali roku. Dzięki temu możemy zobaczyć, która oferta ma najtańsze GB.
Niektóre oferty takie jak Amazon Drive, Google Drive, OneDrive, Mega, Dropobox, mają korzystniejszą cenę przy zakupie usługi na rok. Dropbox przy rozliczeniu rocznym pobiera opłatę miesięcznie. Z kolej Amazon Drive, OneDrive, Mega, Google Drive wybierając opłatę roczną musimy zapłacić z góry za cały rok. Przy opłacie za rok z góry zazwyczaj dostajemy 2 miesiące „gratis”.
Usługa | GB | Cena mies. | Cena rok | Cena za GB mies. | Cena za GB rok |
---|---|---|---|---|---|
Amazon Drive | 5 GB | 0,00 zł | 0,00 zł | 0,0000 zł | 0,0000 zł |
Amazon Drive 1,99 $ / 19,99 $ | 100 GB | 9,63 zł | 96,72 zł | 0,0963 zł | 0,0806 zł |
Amazon Drive 6,99 $ / 59,99 $ | 1000 GB | 33,82 zł | 185,59 zł | 0,0338 zł | 0,0155 zł |
Amazon Drive 11,99 $ / 119,98 $ | 2000 GB | 37,09 zł | 426,14 zł | 0,0185 zł | 0,0178 zł |
Google Drive | 15 GB | 0,00 zł | 0,00 zł | 0,0000 zł | 0,0000 zł |
Google Drive | 100 GB | 8,99 zł | 89,99 zł | 0,0899 zł | 0,0750 zł |
Google Drive | 200 GB | 13,99 zł | 139,99 zł | 0,0700 zł | 0,0583 zł |
Google Drive | 2000 GB | 46,99 zł | 469,99 zł | 0,0235 zł | 0,0196 zł |
One Drive Basic | 5 GB | 0,00 zł | 0,00 zł | 0,0000 zł | 0,0000 zł |
One Drive Standalone | 100 GB | 7,99 | 95,88 zł | 0,0799 zł | 0,0799 zł |
One Drive z Office 365 Personal | 1000 GB | 29,99 | 299,99 zł | 0,0300 zł | 0,0250 zł |
One Drive z Office 365 Family | 6000 GB | 42,99 | 429,99 zł | 0,0072 zł | 0,0060 zł |
Mega | 15 GB | 0,00 zł | 0,00 zł | 0,0000 zł | 0,0000 zł |
Mega PRO Lite 4,99€ / 49,99€ | 400 GB | 24,07 zł | 241,10 zł | 0,0602 zł | 0,0502 zł |
Mega PRO I 9,99€ / 99,99€ | 2000 GB | 48,18 zł | 482,25 zł | 0,0241 zł | 0,0201 zł |
Dropbox Basic | 2 GB | 0,00 zł | 0,00 zł | 0,0000 zł | 0,0000 zł |
Dropbox Plus 11,99€ / 119,88€ | 2000 GB | 57,83 zł | 578,18 zł | 0,0289 zł | 0,0241 zł |
Dropbox Family 19,99€ / 203,88€ | 2000 GB | 96,41 zł | 983,31 zł | 0,0482 zł | 0,0410 zł |
Apple iCloud | 5 GB | 0,00 zł | 0,00 zł | 0,0000 zł | 0,0000 zł |
Apple iCloud | 50 GB | 3,99 zł | 47,88 zł | 0,0798 zł | 0,0798 zł |
Apple iCloud | 200 GB | 11,99 zł | 143,88 zł | 0,0600 zł | 0,0600 zł |
Apple iCloud | 2000 GB | 39,99 zł | 479,88 zł | 0,0200 zł | 0,0200 zł |
Podsumowanie
Jaką usługę przechowywania danych w chmurze wybrać?
OneDrive lub Google Drive — dla tych którzy szukają zintegrowanego, wielozadaniowego środowiska.
Google Drive lub MEGA — dla tych którzy szukają największej darmowej przestrzeni z wyróżnieniem MEGA za duże dodatkowe bonusy.
Amazon Drive 1 TB — najtańszy GB w rozliczeniu rocznym
Amazon Drive 2 TB — najtańszy GB w rozliczeniu miesięcznym
OneDirve Family z Office 365 — najtańsze GB dla wielu użytkowników bez względu na wybraną opcję rozliczenia miesiąc lub rok.
MEGA lub Dropbox — zwiększone bezpieczeństwo
…po drodze do tego wszystkiego były kasety, dyskietki, płyty CD, DVD, pendrive, lokalne sieci oparte na przewodzie koncentrycznym, skrętce.