Polski Internet tabletami i smartfonami stoi
To jednak niejedyne ciekawe wnioski, jakie wyciągnąć można z najnowszego badania rynku przeprowadzonego przez dom mediowy MEC.
Niezbyt zaskakujące jest, że względem 2013 roku, smartfony zyskują coraz większą popularność wśród wszystkich grup wiekowych (od 15 do ponad 59 lat) i posiada je aż 61% ankietowanych. Wyjątkiem jest przedział 55 – 59 lat, który zanotował czteroprocentowy spadek. Popularyzacja tego typu urządzeń jest też w dużej mierze zasługą operatorów, którzy na każdym kroku przekonują o ich wyższości nad klasycznymi słuchawkami. Nie bez znaczenia jest też coraz mniejszy wybór tzw. feature phone’ów, co widać też po zestawieniach telefonów Teleguru.
Co ciekawe, aż 27 procent respondentów twierdzi, że nie wyobraża sobie życia bez smartfona. Jest to wzrost o 6 procent względem 2013 roku. Nadal jednak ponad połowa użytkowników wykazuje się ″zdrowym″ podejściem, czyli swój telefon postrzega jako praktyczne narzędzie, bez którego można się jednak obejść.
Sporo ciekawych informacji wynika z kolejnej ankiety, w której użytkownicy określali, do czego wykorzystują smartfona. Zdecydowana większość (46%) używa ich do korzystania z wyszukiwarek i można założyć, że też do szeroko pojętego przeglądania stron internetowych. Taka sama grupa (46%) używa ich do obsługi portali społecznościowych. I tu ciekawostka – z Facebooka na telefonie korzysta aż 59 procent kobiet i zaledwie 31 procent mężczyzn. Za to najrzadziej Polacy wykorzystują smartfony do zakupów i porównywania cen w sklepach, co może wynikać z braku naprawdę wygodnych narzędzi tego typu oraz przewagi dużych ekranów komputerów nad niewielkimi wyświetlaczami smartfonów i tabletów.
Martwić za to może fakt, że większość użytkowników ma w smartfonie nie więcej niż dziesięć dodatkowych aplikacji. Względem 2013 roku spadła też popularność płatnych programów. Ponad 50% użytkowników korzysta jedynie z darmowych narzędzi z ewentualnymi reklamami. Częściowo może to wynikać z niechęci do łączenia konta na telefonie z kartą kredytową lub płatniczą.
Dalsza część raportu dotyczy tabletów, które są już w posiadaniu co trzeciego polskiego internauty. Co ważne, jest to wzrost względem 2013 roku o 13 procent (z 17% do 30%). Nadal jednak daleko im do laptopów, których posiadanie deklaruje aż 78% ankietowanych. Istotny może być też fakt, że aż 41% użytkowników smartfonów ma też tablet, co w dobie coraz większych ekranów w telefonach może trochę dziwić – granica między tymi dwoma rodzajami urządzeń cały czas się zaciera.
Do czego Polacy wykorzystują tablety? Najczęściej (73% ankietowanych) do przeglądania Internetu. Znacznie mniej, ale nadal sporo (ok. 45%) użytkowników robi z nich multimedialne odtwarzacze oraz konsole do gier.
Ostatnia część raportu dotyczy producentów tabletów kupowanych przez polskich internautów. Niepodzielnie rządzi tutaj Samsung z ponad trzydziestoprocentowym udziałem. Trudno się temu dziwić – koreański producent inwestuje dużo pieniędzy w reklamy i widać, że taki model biznesowy się sprawdza. Za nim plasuje się Apple ze sowimi iPadami, które posiada 13 procent ankietowanych. Zaskakiwać za to może udział aż 27% w przypadku innych producentów, do których zaliczyć można niszowe marki, takie jak GoClever, myTab, Prestigio, które są bardzo przystępne cenowe. Wynika z tego, że Polacy często patrzą na cenę sprzętu, a nie tylko na markę.
Niniejszy raport należy jednak rozpatrywać z pewnym przymrużeniem oka, gdyż badanie przeprowadzono na próbie zaledwie 1353 internautów, co może powodować znaczne przekłamanie.
Źródło: www.mecglobal.pl