Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Artykuly

Samochody grupy Fiat-Chrysler narażone na ataki hakerów

Coraz więcej pojazdów jest podłączonych do sieci i wyposażonych w multum systemów elektronicznych. Branża dąży do zrobienia z samochodów mobilnych urządzeń na kółkach, co niestety niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Przekonał się o tym Fiat.

Wszystko, co ma dostęp do Internetu, ma również adres IP. Oznacza to, że może być zdalnie kontrolowane. Nie inaczej jest ze współczesnymi samochodami, o czym przekonał się redaktor serwisu Wired, który wziął udział w eksperymencie przeprowadzonym przez Charliego Millera i Chrisa Valaseka, specjalistów od bezpieczeństwa. Eksperci zabrali go na przejażdżkę Jeepem Cheeroke, którym sterowali za pomocą opracowanego przez siebie oprogramowania. Kontrolując pojazd i jego systemy zdalnie z domu, byli oni w stanie włączyć m.in. nawiew, radio, wycieraczki. Jazda stała się wyjątkowo nieprzyjemna, ale najgorsze nadeszło potem – specjaliści wyłączyli silnik i na nic zdały się próby zaradzenia tej sytuacji. W późniejszej fazie testu Miller i Valasek pokazali, że można przejąć kontrolę nad kierownicą (poniżej pewnej prędkości), a nawet całkowicie odłączyć hamulce, co może skończyć się tragicznie. Wszystkiemu winna jest luka w zabezpieczeniach pojazdów Fiata z grupy Chrysler, które są wyposażone w zaawansowany system Uconnect. Wykorzystując błąd, dwójka ekspertów była w stanie przepisać oprogramowanie, programując system tak, aby wysyłał odpowiednie komendy do wewnętrznej sieci samochodu (szyna CAN). Od tego momentu możliwe było manipulowanie wszystkimi elementami podłączonymi do szyny CAN, co też zostało zaprezentowane w poniższym filmiku. Dwaj eksperci zamierzają podzielić się swoimi badaniami w przyszłym miesiącu na konferencji Black Hat. Skontaktowali się również z Fiatem, przekazując wszelkie informacje, żeby firma mogła przygotować odpowiednią aktualizację. Podatnych na podobne ataki jest około 1.4 miliona aut koncernu (m.in. Dodge Viper, Dodge Durango, Chrysler 200 i 300), dlatego też Fiat wzywa do odwiedzenia salonu i skorzystania z pomocy serwisantów, którzy zainstalują poprawkę lub samodzielnego jej pobrania i zaktualizowania Uconnect.

Źródło: Phonearena

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button