Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Baza Wiedzy

Podpisanie nowej umowy – od wyboru operatora do złożenia podpisu

Wiązanie się umową z operatorem nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Decyzja o podpisaniu umowy abonamentowej lub mix to ważna, długoterminowa decyzja, którą powinno się dobrze przemyśleć. W końcu jest to kosztowne zobowiązanie, z którego nie można zrezygnować w dowolnym momencie. Z tego względu nie należy kierować się jedynie liczbą darmowych minut, SMS-ów, wielkością pakietu danych lub cenami urządzeń. Równie istotne są wysokość zobowiązania, jakość świadczonych usług, rzetelna obsługa klienta oraz kilka innych cech.

Poniższy poradnik pomoże Ci w podjęciu właściwej decyzji, wyborze odpowiedniego operatora oraz pokrótce przedstawi proces podpisywania dokumentów. Warto pamiętać, że przenoszenie numeru miedzy usługodawcami to osobna procedura, którą opisuje poradnik Przeniesienia numeru do innego operatora.

-~- Rozsądny wybór oferty -~-

Przedłużenie umowy czy zmiana oferty – o to pytanie!

Z doświadczenia wiemy, że łatwo przyzwyczaić się do operatora, u którego się jest od lat. Obecnie osoby przedłużające kończący się kontrakt, najczęściej nie mogą liczyć na jakieś wyjątkowe korzyści. Sporo osób ma problem z odmową, gdy konsultant dzwoni w sprawie przedłużenia umowy.
Jednak w wielu przypadkach bardziej opłacalne jest przeniesienie numeru do innego operatora. W takiej sytuacji można liczyć na zniżki na abonament lub dodatkowe promocje. Z tego powodu warto zastanowić się nad zmianą dotychczasowego usługodawcy i nie kierować przyczajeniami.

Jakiego rodzaju oferty potrzebujesz?

Jeśli nie ma konieczności, to wiązanie się umową z operatorem nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Mix oraz abonament ma swoje plusy i minusy, ale to samo dotyczy taryf na kartę. Decydując się na ofertę prepaid możesz być w stanie lepiej dostosować usługi do swoich potrzeb i zminimalizować koszty.
Masz też opcję w każdej chwili zmienić operatora czy zdecydować się na zobowiązanie, jeśli będziesz niezadowolony. Więcej na ten temat przeczytasz w naszych analizach ofert opisującym wady i zalety dostępnych na polskim rynku ofert.

Tradycyjny operator czy wirtualny (MVNO)?

virgin vs play

Większość osób jest świadoma istnienia jedynie ofert Orange, Play, Plus, T-Mobile (i ich różnych marek). Na rynku są jednak tzw. MVNO, czyli operatorzy wirtualni, np. Red Bull Mobile, Virgin Mobile, Mobile Viking lub Lycamobile. MVNO korzystają z tych samych nadajników, co wiodący na rynku operatorzy, toteż zasięg i jakość działania ich sieci jest taka sama, jak macierzystych operatorów. Ze względu na stosunkowo małe budżety, najczęściej są oni słabo rozreklamowani i nieznani. Z drugiej strony, ograniczony marketing oznacza lepszą rentowność i MVNO często starają się odróżnić od konkurencji (np. niskimi stawkami podstawowymi, czy tanimi połączeniami międzynarodowymi) oraz wyższą jakością obsługi klientów. Wymuszają też poprawę ofert konkurencji. Z tych powodów podczas wybierania nowej oferty, warto rozważyć ich propozycję.

Porównanie zalet i wad ofert na rynku

blankNajważniejsza rzecz, która bezpośrednio wpływa na późniejszy poziom zadowolenia z usług jest prawidłowa analiza ofert operatorów. Czynnikami, które bezdyskusyjnie trzeba przemyśleć są cena za minutę połączeń, SMS-y czy transmisję danych, pakiety w ramach podpisanej umowy, liczba darmowych minut, SMS-ów itd. Dobrze dopasowana oferta to niższy koszt miesięcznego zobowiązania i wysoki poziom zadowolenia. Jeśli nadal nie wiesz, która taryfa będzie odpowiednia dla Twoich potrzeb, w wyborze pomoże Ci porównywarka ofert.

Asortyment telefonów i innych urządzeń

asortyment telefonów

Wiele osób przy podpisywaniu umowy abonamentu zwraca uwagę na telefony dostępne razem z umową. Warto pamiętać, że asortyment i ceny telefonów u różnych operatorów różnią się bardzo między oraz że w wielu przypadkach bardziej opłaca się kupić telefon w wolnej sprzedaży, niż razem ze zobowiązaniem. Biorąc telefon z umową płaci się w ratach (spłacane wraz z abonamentem lub mixem), dzięki czemu jego cena jest niższa, ale najczęściej w sumie trzeba za niego zapłacić więcej, niż w wolnej sprzedaży. W wyborze telefonu pomoże Ci dział telefonów.

Zasięg

zasięgKwestia, która pozornie nie ma znaczenia, bo nie mówi się o niej w reklamach, a jeśli mówi, to w samych superlatywach. Niestety, rzeczywistość jest zgoła odmienna, a dostępne na stronach operatorów mapki obrazujące pokrycie sygnałem, czasami mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Przykładowo w podziemiach centrum stolicy lub w metrze nie można prowadzić rozmów z sieci Orange. Dlatego przed podpisaniem umowy warto zaopatrzyć się w kartę prepaid (kosztuje kilka złotych) i sprawdzić zasięg np. w miejscu pracy, zamieszkania czy często odwiedzanych miejscach. Nie zaszkodzi też podpytać się znajomych. W przypadku korzystania z Internetu mobilnego należy też zwrócić uwagę na przeciążenie nadajników i ich niezawodność, która w przypadku niektórych operatorów pozostawia wiele do życzenia. W tym przypadku warto zajrzeć na nasze forum (zielona zakładka po prawej stronie), na którym użytkownicy wyrażają swoje opinie na ten temat.

Obsługa konta

Nie ma niczego gorszego od stania w kolejce w salonie tylko po to, żeby wyłączyć jakiś zbędny pakiety czy zmienić taryfę. Właśnie wtedy docenia się możliwość zarządzania kontem na stronie internetowej, za pomocą prostej aplikacji, kodu USSD bądź przez automatyczne biuro klienta.

Biuro obsługi

callcenterRzetelność konsultantów operatorów komórkowych to od lat kontrowersyjny temat i nie zanosi się na zmiany w tej kwestii. Dużo zależy od konkretnego pracownika operatora, usługobiorcy i oczywiście problemu. Warto jednak sprawdzić np. czas oczekiwania na połączenie z obsługą. Z wieloletniego doświadczenia wiemy, że w przypadku niektórych operatorów czas ten może wynosić ponad 30 minut, można to uznać za tragiczny wynik. Dotyczy to jednak tylko konsultantów odpowiedzialnych za obsługę konta. W przypadku działu sprzedaży połączenie jest najczęściej niemal natychmiastowe. Temat ten jest na tyle ważny, że ma on swój osobny dział na naszym forum, pod tym linkiem.

Promocje

promocjeOd czasu do czasu operatorzy dają swoim klientom tymczasowe bonusy, które znacznie uatrakcyjniają ofertę, z której korzystają. Może to być podwójne doładowania, większe pakiety internetowe, a nawet tańsze zobowiązanie. Aktualną listę promocji dla każdego z operatorów możecie znaleźć w dziale „promocje operatorów na tej stronie”.

Uwaga na haczyki!

Podpisując umowę rzadko ma się czas na jej dokładne przeczytanie ze względu na je długość, kolejkę, harmider w salonie sprzedaży i ogólny pośpiech. To poważny błąd, który czasami doprowadza do nieporozumień z operatorem lub naraża użytkownika na ukryte koszty i niespodziewane ograniczenia.
Naprawdę warto poświęcić kilka minut na przeczytanie regulaminu wybranej usługi na stronach operatorów. Mając wiedzę, podczas wizyty w salonie można dopytać się konsultanta o wszelkie niejasności i np. wyłączyć płatne pakiety, które po pierwszych miesiącach przestają być darmowe. Możesz też skorzystać z naszych dokładnych analiz ofert operatorów, w których wszystkie tego typu kruczki dokładnie omówiono.

Usługi dodatkowe

Każdy operator ma usługi, które dostępne są tylko dla jego klientów. Mogą to być internetowe sklepy z muzyką, telewizja, zniżki na inne abonamenty, gadżety itp. Wartość takich usług to kwestia bardzo indywidualna i trudna do ocenienia. Dlatego warto samemu sprawdzić ich szczegóły na stronie operatorów.
Po zdecydowaniu, którą ofertę chce się wybrać, trzeba przygotować dokumenty i podpisać umowę.

-~- Przygotowanie dokumentów i podpis umowy -~-

Przygotowanie dokumentów

Po wyborze oferty konkretnego operatora przychodzi czas na podpisanie umowy. Żeby było to możliwe, trzeba mieć:
– ukończone 18 lat oraz – udokumentowane źródło dochodu
Może to być zaświadczenie z miejsca pracy o zatrudnieniu, wyciąg z konta, faktura świadcząca o opłacaniu rachunków, legitymacja emeryta/rencisty itp. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, w której nie ma się innego abonamentu u danego operatora.

Różne sposoby podpisania umowy

Umowa w salonie

contract-1464917_1280

W ten sposób procedurę można załatwić szybciej, ale konieczne jest udanie się do salonu. W przypadku podpisywania zobowiązania przez osobę prywatną, wystarczy dowód osobisty oraz jeden z dodatkowych dokumentów. Jeśli jednak ktoś kupuje numer na firmę, to potrzebne są też numer NIP, REGON oraz zaświadczenie z KRS i EKD. Po ich okazaniu i podpisaniu wszystkich dokumentów pozostaje tylko zapłacić za ewentualnie zakupiony telefon w kasie i odczekać do 24 godzin na aktywację numeru. Istnieje jednak ryzyko, że wybranego telefonu nie będzie w magazynie, więc lepiej się upewnić czy jest on dostępny na samym początku rozmowy.
Trzeba pamiętać, że w salonie sprzedawca może namawiać do zakupu innego urządzenia. Trzeba wtedy bardzo uważać, ponieważ pracownik salonu może przekonywać do producenta, który akurat jest promowany przez danego operatora. Ewentualnie może też doradzać telefon według swoich osobistych preferencji, a nie dobra użytkownika.

Umowa przez Internet

person-woman-apple-hotel

To oszczędność czasu i możliwość kupienia telefonów w niższej cenie niż w salonach. Po wypełnieniu formularza procedura przypomina podpisywanie umowy przez telefon, czyli wszystkie dokumenty zostają przywiezione przez kuriera. Wiele osób niepotrzebnie obawia się tej metody. Jest ona bardzo praktyczna, a umowę przed podpisaniem można przeczytać w wersji elektronicznej lub papierowej.
Nie ma też ryzyka bycia naciągniętym przez sprzedawcę na jakąś niepotrzebną usługę, wyższe zobowiązanie lub inny model telefonu niż było zaplanowane.

Umowa przez telefon

W takiej sytuacji należy zadzwonić na infolinię danego usługodawcy (baza numerów dostępna jest poniżej) i dowiedzieć się wszystkiego od konsultanta. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość załatwienia wszystkiego zdalnie, bez czekania w kolejkach.

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button