Przeniesienie numeru do innego operatora
Powodów do zmiany dotychczasowego operatora komórkowego jest wiele, a powyższe są jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Kiedyś zmiana operatora wiązała się z utratą numeru. Na szczęście, od kilku lat nie ma tego problemu, a cała procedura przeniesienia numeru do innego operatora nic nie kosztuje i można ją przeprowadzić nawet bez wychodzenia z domu. Poniższy poradnik poinstruuje Cię, jak należy to zrobić szybko i poprawnie w obu przypadkach.
Przeniesienie (MNP)
Wybór operatora i oferty
Nie każdemu jest to pisane
Żeby móc przenieść numer należy spełnić kilka warunków. W przypadku przenoszenia numeru w ofercie abonamentowej lub mix, konieczne jest wcześniejsze uregulowanie zaległych płatności oraz bycie właścicielem numeru. W przypadku usług prepaid (na kartę) wystarczy mieć zarejestrowaną na siebie, aktywną kartę SIM (musi mieć odblokowane połączenia przychodzące).
Ważne jest też, by podanie o przeniesienie złożyć najpóźniej trzy miesiące po zakończeniu współpracy w dotychczasowym operatorem. To właśnie tyle czasu numer jest zarezerwowany dla poprzedniego właściciela i po tym czasie trafia do ogólnej puli, z której może zostać przypisany kolejnemu użytkownikowi.
Papierkowa robota
Wszystkich formalności można dopełnić przez Internet lub w salonie tego operatora, do którego numer zostanie przeniesiony. Drugie rozwiązanie jest szybsze i zajmuje ok. jeden dzień. Przed wybraniem się do salonu należy przygotować swój dowód tożsamości oraz (w przypadku abonamentu) ostatnią fakturę od dotychczasowego operatora. Klienci biznesowi potrzebują dokumentu tożsamości osoby upoważnionej do zawarcia umowy, zaświadczenia o numerach REGON i NIP, wpis do KRS. Na miejscu trzeba wypełnić oraz podpisać kilka dokumentów:
• Wniosek o przeniesienie numeru
• Umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych
• Pełnomocnictwo umożliwiające operatorowi dopełnienie wszelkich formalności zamiast klienta. Nie jest ono jednak obowiązkowe. W przypadku odmowy jego podpisania konieczna jest wizyta w salonie dotychczasowego usługodawcy w celu złożenia wypowiedzenia umowy oraz uzyskania zgody na przeniesienie numeru. Takie rozwiązanie jest bardziej kłopotliwe, ale daje większa pewność poprawnego dopełnienia wszelkich formalności. W przypadku załatwiania formalności przez Internet, na stronie usługodawcy telekomunikacyjnego należy wypełnić wniosek, a potrzebne dokumenty wysłać kurierem. Cały proces trwa przez to dłużej niż w przypadku wizyty w salonie.
Czas oczekiwania
Cała procedura może zająć operatorowi maksymalnie dzień roboczy (24 godziny). Po tym czasie otrzymany od nowego operatora tymczasowy numer powinien zostać zamieniony na numer, który jest przenoszony. Trzeba jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach. W przypadku przenoszenia numeru przed skończeniem się umowy z dotychczasowym operatorem są dwie możliwości. Pierwsza opcja to zerwanie zobowiązania z miesięcznym okresem wypowiedzenia, co wiąże się z koniecznością zapłacenia kary, której wysokość jest zależna od danego operatora.
Drugą opcją jest dopełnienie formalności i odczekanie okresu promocji. Po tym terminie numer zostanie automatycznie.. Istotne jest jednak, by wypowiedzenie umowy zostało złożone co najmniej jeden okres przed końcem umowy. W innym przypadku użytkownik będzie musiał czekać na przeniesienie dodatkowy miesiąc. W takiej sytuacji (o ile podanie o przeniesienie numeru było odpowiednio skonstruowane) ubiegać się można o anulowanie nadprogramowej opłaty abonamentowej, aczkolwiek cały proces jest czasochłonny. Sporo czasu zajmuje też uzyskanie zgody na przeniesienie od dotychczasowego operatora. Czas ten waha się od kilku dni do kilku miesięcy. Najdłużej trzeba czekać w przypadku zalegania z opłatami, braku rejestracji numeru (w przypadku ofert na kartę) oraz przenoszenia numerów biznesowych.