Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Recenzje

Test Samsung Gear VR 2017 z kontrolerem: Spełnione marzenia o wirtualnym świecie

Pierwsze projekty na temat wirtualnej rzeczywistości mają swoje początki w XX wieku. Jednym z prekursorów był Morton Heiling – jego Sensorama (urządzenie rozmiarów fotobudki) służyła do wyświetlania krótkich filmów i wywoływała u odbiorców złudzenie przebywania w innej rzeczywistości. Wiele lat rozwoju tej technologii zaowocowało pojawieniem się masowo na rynku okularów (czy – jeśli ktoś woli to nazewnictwo – gogli) VR. Jakość wykonania, jak i wyświetlanego obrazu pozostawia jeszcze często wiele do życzenia. Wirtualną rzeczywistością zainteresowali się też producenci smartfonów, swoje wersje gogli przygotowali m.in. HTC, Alcatel i Samsung. To właśnie ten ostatni przy współpracy z firmą Oculus wprowadził na rynek serię urządzeń Gear VR. Trzecie już gogle do odbioru wirtualnej rzeczywistości z tej linii są kompatybilne tylko z kluczowymi smartfonami Samsunga – w tym z najnowszymi Galaxy S8 i S8+.

Tegoroczne Gear VR mają zagwarantować użytkownikom jak najbardziej realne oddanie wytworzonej przez maszynę rzeczywistości – m.in dzięki dobremu field of view (tzw. FOV). Szerokość pola widzenia wynosi 101°. Komfortowe poruszanie się po wirtualnej rzeczywistości ma zapewnić użytkownikom dołączony do zestawu kontroler Bluetooth. Czy nowe Gear VR w zestawie z Samsungiem Galaxy S8 lub S8+ sprawią, że odbiorca pomyli fikcję z rzeczywistością? Czas sprawdzić, czy marzenia o wirtualnym świecie mogą zostać spełnione.

-~- Wykonanie i wygląd -~-

Wykonanie i wygląd

Samsung Gear VR 2017 zostały w większości wykonane z plastiku i występują w wersji kolorystycznej Orchid Grey – urządzenie jest ciemnoszare z domieszką czarnych elementów. Pomiędzy tegorocznym modelem a poprzednikiem są zaledwie dwie różnice wizualne – płyta czołowa, pod którą ma być umieszczony telefon, jest błyszcząca (wcześniej była matowa), a port USB typu C ma jasnoszarą obudowę (wcześniej był tylko w kolorze czarnym). Wewnętrzna część gogli, przylegająca do twarzy użytkownika, otoczona jest miękką gąbką. Zapewnia ona komfortowe korzystanie z okularów. W przypadku zużycia materiału gąbkę można w łatwy sposób wymienić.

Warto dodać, że wewnątrz znajduje się również czujnik zbliżeniowy. Gdy użytkownik zakłada Gear VR, to umieszczony w nich smartfon automatycznie się odblokowuje. Ponadto producent wyposażył gogle w żyroskop i akcelerometr. Głównym elementem Gear VR są 42-milimetrowe soczewki o szerokości pola widzenia 101°. Samsung zadbał również o zaawansowaną technologię korekcji zniekształceń. Pozwala ona uniknąć zawrotów głowy i efektów choroby lokomocyjnej. Przód okularów stanowi błyszcząca pokrywa.

test-recenzja-sesja-samsung-gear-vr (18)

Aby umieścić smartfon w urządzeniu, należy ją zdjąć i podłączyć kompatybilny model smartfona Samsung Galaxy do portu USB typu C (lub micro USB – wymienny port jest w zestawie). Następnie w uchwytach – prawa strona, lewa strona i góra urządzenia – należy umieścić dołączone do zestawu regulowane paski. U góry okularów znajduje się łatwo dostępne pokrętło do indywidualnej regulacji ostrości, zaś na dole jest wejście na ładowarkę do smartfona. Po prawej stronie okularów widoczna jest nazwa modelu. Po lewej zaś producent umieścił touchpad, a nad nim przyciski Home i Powrót.

W pobliżu ulokowane są też klawisze do regulacji poziomu głośności. Taki układ zapewnia komfortowe sterowanie wirtualną rzeczywistością, jednak o wiele wygodniejsze jest posługiwanie się dołączonym po raz pierwszy do zestawu kontrolerem. Trzeba przyznać, że jest to strzał w dziesiątkę. Sterowanie kontrolerem jest niezwykle intuicyjne i pomaga wzmocnić wrażenia odczuwane po założeniu Gear VR. Sam kontroler jest lekki i bez problemów zmieści się nawet w małej, kobiecej dłoni, a łączność z urządzeniem uzyskuje za pośrednictwem modułu Bluetooth. Został on wyposażony w touchpad, przyciski Home (jest wklęsły) oraz Powrót (jest wypukły). Ułatwia to bezwzrokowe sterowanie. Ponadto klawisze do regulacji głośności mają wypukłe znaki plus oraz minus. Ostatnią częścią kontrolera jest wystający trigger. Urządzenie wykonane jest z plastiku w czarnym, matowym kolorze. Wyjątek stanowi spust, który jest błyszczący. Kontroler zasilany jest dwoma bateriami AAA.

W zestawie poza nowymi Gear VR znajdują się: regulowane paski do okularów, kontroler z paskiem, dwie baterie AAA, port USB typu C, port micro USB oraz adapter portu micro USB na USB typ C – zapewnia to swobodną możliwość podłączenia wszystkich kompatybilnych modeli smartfonów Samsunga. Całość została zapakowana w czarne pudełko z wizerunkiem urządzenia na przodzie opakowania.

-~- Menu, aplikacje i wyświetlacz -~-

Menu i aplikacje

Gear VR 2017 wyróżnia przede wszystkim kompatybilność z Samsungami Galaxy S8 i S8+. Po sierpniowym evencie Unpacked 2017 wiadomo, że obsługiwany będzie również model Note 8. Nowe gogle pozostają także zgodne ze smartfonami z rodziny Galaxy: S6, S6 Edge, S6 Edge+, S7, S7 Edge, Note 5. Kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania urządzenia (gogle połączone ze smartfonem) jest zainstalowane na telefonie oprogramowanie, składające się z aplikacji Gear VR Service, Gear VR System, Gear VR InputService, Oculus System Driver, Oculus System Activities, Oculus i Oculus Home. Po zakończonym procesie instalacji należy jeszcze zalogować się do aplikacji Oculus Gear VR. To właśnie po włożeniu kompatybilnego modelu smartfona do gogli od razu włączy się aplikacja Oculusa. Za jej pośrednictwem można pobrać dedykowane aplikacje działające w wirtualnej rzeczywistości oraz m.in. skonfigurować kontroler ze smartfonem.

test-recenzja-sesja-samsung-gear-vr (6)

Aby korzystać z dobrodziejstw oferowanych przez Samsunga i Oculusa, użytkownik musi zalogować się w aplikacji – może to uczynić, korzystając np. z konta na Facebooku. Po pierwszym logowaniu warto na początku sparować kontroler za pośrednictwem modułu Bluetooth i dokonać jego prawidłowej kalibracji jeszcze przed „wejściem” do wirtualnej rzeczywistości. Po założeniu prawidłowo przygotowanego zestawu pozostaje jeszcze dostosowanie ułożenia gogli do rozmiarów głowy użytkownika oraz wyregulowanie ostrości za pomocą pokrętła znajdującego się u góry urządzenia.

Przy każdym skorzystaniu z Gear VR 2017 przed oczami użytkownika pojawia się pulpit aplikacji Oculus. Interakcje odbywają się w otoczce salonu mieszkalnego, którego interfejs został opracowany przez producenta. Na początku pomocne jest skorzystanie z Oculus Prologue – samouczka ukazującego podstawy poruszania się po wirtualnej rzeczywistości, bez względu na to, czy narzędziem do podejmowania decyzji jest kontroler, czy znajdujący się na goglach touchpad. Z poziomu pulpitu głównego poza wspomnianym samouczkiem użytkownik ma dostęp do zakładek: biblioteka, Internet, zapisz, wydarzenia, szukaj i Samsung Picks – miejsce wyświetlania wszystkich aplikacji opracowanych przez producenta. W bibliotece znajdują się wszystkie zainstalowane programy, zaś w zakładce „zapisz” jest tzw. sklep – są tam wszystkie dedykowane gry i aplikacje (darmowe lub płatne) podzielone na kategorie, np. rozrywka, nauka, czy po prostu bestsellery.

Internet w Gear VR można przeglądać za pomocą domyślnej przeglądarki Oculus lub zainstalowanej automatycznie Samsung Internet VR. Coraz popularniejszy staje się również 360-stopniowy live streaming. Za pośrednictwem platformy Oculus użytkownik ma dostęp do transmitowanych w ten sposób wydarzeń – w sierpniu były to m.in.: koncert zespołu Coldplay w Chicago i zaćmienie Słońca w USA. Ostatnia z zakładek to po prostu wyszukiwarka. Po jej włączeniu ukazuje się wirtualna klawiatura i umożliwia przeszukanie zawartości urządzenia pod kątem zainstalowanych programów. Na pulpicie głównym wyświetlani są jeszcze znajomi użytkownika z Facebooka; jeśli są online, można ich zaprosić np. do wspólnego grania.

Bardziej przykuwającymi uwagę aplikacjami od producenta są z pewnością Samsung VR, Gallery VR (galeria zdjęć ze smartfona w wersji dostosowanej do gogli) oraz promująca urządzenie w połączeniu z Galaxy S8 – The Missed Spaceflight. W pierwszej aplikacji są materiały filmowe z wielu kategorii, takich jak sport, podróże, rozrywka, muzyka. Można obejrzeć walkę bokserską, trening zespołu piłkarskiego, koncert, czy znaleźć się w środku teledysku lub ruchliwej ulicy Nowego Jorku. Samsung oferuje kilkaset tego typu materiałów. Warto zwrócić uwagę na The Missed Spaceflight, czyli symulację lotu kosmicznego statkiem Sojuz 30. Jest to jak na razie jedyna podróż kosmiczna z udziałem Polaka, Mirosława Hermaszewskiego. Promowanie wirtualnej rzeczywistości w taki sposób to ruch zdecydowanie na plus.

Oprócz aplikacji Samsunga do dyspozycji użytkownika są m.in.: Facebook 360 (umożliwia przeglądanie materiałów zarejestrowanych na 360-stopniowych nagraniach), Within (biblioteka krótkometrażowych filmów i teledysków) oraz gry, np. Bait! (wirtualne wędkarstwo) czy Atlas Obscura VR – umożliwia eksplorowanie dostępnych na mapie miejsc. Warto również zwrócić uwagę na Oculus Rooms. Jest to przygotowana przez producenta przestrzeń imitująca wirtualne mieszkanie, do którego użytkownik może zapraszać znajomych i wspólnie rywalizować w dostępnych grach, słuchać internetowych stacji radiowych czy oglądać filmy. Wygląd przestrzeni można spersonalizować. Tego typu aplikacje czynią z Gear VR 2017 maszynę do wirtualnej rozrywki.

Podsumowanie

Samsung przy wsparciu Oculusa systematycznie poddaje ulepszeniom kolejne modele Gear VR. Tegoroczna wersja Gear VR w połączeniu ze smartfonem Galaxy S8 zapewnia interesujące przeżycia audiowizualne. Jest to idealne urządzenie do uzupełnienia centrum domowej rozrywki. Materiały nagrywane w technologii 360 stopni są coraz lepszej jakości. Potrafią dostarczyć użytkownikowi wrażeń z różnych miejsc na świecie, ale też z wykreowanej rzeczywistości np. przez twórców danej aplikacji. Gear VR w połączeniu z kompatybilnym smartfonem Samsunga najlepiej sprawdzi się do oglądania filmów, teledysków, zdjęć i gier. To właśnie na tych płaszczyznach użytkownik ma dostępny szereg materiałów, który sprawi, że utknie on na długie godziny w wirtualnej rzeczywistości. Jako ciekawostkę można potraktować możliwość nagrywania materiałów za pośrednictwem kamery Samsunga – modelu Gear 360 (2017). Następnie użytkownik może zarejestrowane filmy i zdjęcia odtworzyć na zestawie (smartfon + gogle) i przeżywać jeszcze raz np. wakacyjne momenty.

sesja-samsung-galaxy-s8-gear-vr-dex (2)

Należy pamiętać, że wirtualnej rzeczywistości jeszcze sporo brakuje do realizmu. Duża szerokość pola widzenia (FOV 101°) i coraz lepszej jakości nagrania nie zapewniają idealnego obrazu. Są widoczne pojedyncze piksele, nieraz w trakcie użytkowania można mieć potrzebę korekty ostrości. Ponadto można natrafić na efekt aberracji chromatycznej. Jest to widoczna kolorowa obwódka pojawiająca się na styku mocno kontrastowych elementów, np. jasnego błękitnego nieba i ciemnego, czarnego dachu budynku. Mimo takich mankamentów natłok różnorodnych wrażeń jest na tyle duży, że nie zaburza on odbioru wirtualnej rzeczywistości. Niektórzy zarzucają producentowi, że Gear VR jest wspierany tylko przez flagowe smartfony producenta. Należy jednak pamiętać, że wszystkie kompatybilne modele mają wysoką rozdzielczość ekranu (co najmniej QHD – 1440 x 2560 pikseli), wysokie ppi (gęstość pikseli na cal) oraz odpowiednio wydajne podzespoły. Wybór klasy premium wśród modeli Galaxy nie uznałbym zatem za wadę przy korzystaniu z Gear VR.

Na koniec warto zaznaczyć, że rozwój technologii zapewniającej kreowanie wirtualnej rzeczywistości nabiera tempa. Gogle VR już teraz wykorzystywane są nie tylko w celach rozrywki typu relaks przy grach i oglądanie filmów. Materiały realizowane do odbioru w wirtualnej rzeczywistości są różnorodne – od wspomnianych gier i filmów, przez ingerujące w emocje użytkowników spoty reklamowe, aż do zaawansowanych symulatorów umożliwiających szkolenie wykwalifikowanego personelu. Aktualnie zestaw Gear VR (2017) i Samsung Galaxy S8 (lub S8+) najlepiej oddaje rzeczywistość w wirtualnym świecie wśród gogli wymagających połączenia ze smartfonem.

Back to top button