Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Wiadomości

11 lutego Europejskim Dniem Numeru Alarmowego 112

Dziś obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który został wprowadzony unijną dyrektywą o usłudze powszechnej w 2002 roku.

112 to jednolity, europejski numer alarmowy, pod który można dzwonić bezpłatnie zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego, na terenie całej Unii Europejskiej. Numer alarmowy funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE równolegle z krajowymi numerami alarmowymi (w Polsce m.in. 999, 998, 997). Dzięki „112” rozmówca, o każdej porze w ciągu doby, może uzyskać połączenie z operatorem najbliższego centrum powiadamiania ratunkowego (CPR), który w razie potrzeby powiadamia służby ratunkowe – lokalną policję, straż pożarną albo pogotowie ratunkowe. Od końca 2013 roku funkcjonuje 17 centrów powiadamiania ratunkowego, które swoim zasięgiem obejmują terytorium całego kraju. Operatorzy CPR znają przynajmniej jeden język obcy, dzięki czemu również cudzoziemcy przebywający w Polsce mają możliwość swobodnego zgłaszania informacji o zagrożeniach lub zdarzeniach. Istotną rolę w systemie powiadamiania alarmowego odgrywa UKE, które dzięki Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) udostępnia operatorom CPR oraz odpowiednim służbom pozyskane od przedsiębiorców telekomunikacyjnych informacje lokalizacyjne i dane o osobie wzywającej pomoc. Średnio w ciągu miesiąca w bazach danych notuje się po około 4 miliony informacji lokalizacyjnych. Czas przekazania danych do PLI CBD przez operatora sieci wynosi około 3 sekund, zaś średnia liczba danych wpływających do PLI CBD (zdarzeń alarmowych) – około 4 na sekundę.

Źródło: UKE

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button