Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Wiadomości

Będzie podatek „antypiracki” od smartfonów i tabletów

Ministerstwo Kultury chce rozszerzenia opłaty reprograficznej na urządzenia przenośne. Tłumaczy, że jest to sprzęt służący do kopiowania treści.

W Sejmie trwają prace nad wprowadzeniem nowych zapisów do funkcjonującej w Polsce opłaty reprograficznej, zwanej też przez niektórych „podatkiem antypirackim”. Chodzi o dodatkowy podatek w wysokości od 1 do 3 %, który producenci i dystrybutorzy płacą organizacjom zbiorowego zarządzania (OZZ) od sprzedawanych urządzeń kopiujących oraz nośników służących do kopiowania (na przykład niezapisanych płyt CD/DVD ).

Teraz posłowie zasiadający w Komisji Kultury i Środków Przekazu (KSP) oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii (INT) praktycznie zgodzili się na to, by wspomnianą opłatą reprograficzną zostały objęte dodatkowo urządzenia przenośne, takie jak smartfony oraz tablety. Parlamentarzyści oraz przedstawiciele Ministerstwa Kultury doszli do wniosku, że jest to sprzęt służący do kopiowania treści objętych prawami autorskimi. Potwierdził to w swojej wypowiedzi na forum wspomnianej komisji Andrzej Wyrobiec, wiceminister kultury.

Decyzja posłów budzi wiele kontrowersji. Po pierwsze nie wiadomo dlaczego opłatą reprograficzną mają zostać objęte urządzenia, których podstawowym przeznaczeniem nie jest wcale kopiowanie czy powielanie jakichkolwiek treści. Po drugie pieniądze z rozszerzonej opłaty reprograficznej miałyby ponownie trafić do OZZ (na przykład ZAIKS-u i ZPAV-u), które teoretycznie powinny przekazywać całość tych kwot twórcom. Niestety wielokrotnie już zwracano uwagę na to, że w rzeczywistości większa część tych pieniędzy jest wydawana na utrzymanie samych organizacji zbiorowego zarządzania.

Wprowadzenia opłaty reprograficznej w prostej linii może doprowadzić do tego, że na rynku ceny smartfonów i tabletów wzrosną. Jest bowiem jasne, że po obciążeniu producentów i importerów dodatkowym haraczem zostanie on przerzucony na końcowych klientów w sklepach.

Źródło: DI

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button