Wiadomości

Jakość usług telefonii mobilnej według UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zaprezentował raport dotyczący jakości usług telefonii mobilnej. W badaniach, które wykazały, że jesteśmy w europejskiej czołówce, brało udział czterech największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej poleciła w grudniu 2015 roku przeprowadzić badania jakości usług czterech operatorów telekomunikacyjnych. W badaniach porównawczych wartości wskaźników udział wzięli: Orange, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Badanie zostało przeprowadzone na terenie całego kraju, a najwięcej pomiarów dokonano na terenach miast i aglomeracji, aby objąć nimi jak najwięcej konsumentów. Przy czym, ze względu na specyfikę zasięgu poszczególnych nadajników, nie można traktować wyników badań jako referencyjnych dla każdego punktu w Polsce.

Mapa pomiarów.
Mapa pomiarów.
Badano usługi głosowe i dostępu do Internetu we wszystkich obecnie dostępnych w sieciach technologiach GSM (2G), UMTS (3G) i LTE (4G). Łączna długość tras pomiarowych to 2150 km. Zawsze była testowana najlepsza technologia udostępniana przez telekom na danym obszarze. Dla usługi głosowej większość, bo aż około 95% połączeń wykonano w technologii UMTS, a dla usługi transmisji danych dominujące jest LTE, gdyż około 83% połączeń było wykonywanych w tym standardzie (na kolejnych miejscach UMTS – 17% i GSM – poniżej 1%).
Użycie technologii w usługach głosowych.
Użycie technologii w transmisji danych.
Bardzo wysoko, u wszystkich operatorów, oceniono skuteczność połączeń głosowych, bo aż na poziomie ponad 99%.
Użycie technologii w transmisji danych.
Użycie technologii w usługach głosowych.
Należy podkreślić, iż prędkość pobierania jak i pozostałe testowane parametry dla transmisji danych w niektórych przypadkach zależą nie tylko od operatora dostarczającego usługę, ale także od operatorów pośredniczących. Dlatego w celu urealnienia tego parametru w badanych sieciach wykonano testy z serwerem referencyjnym znajdującym się w punkcie wymiany ruchu, do którego dostęp ze wszystkich badanych sieci jest porównywalny.
Liczba wykonanych testów.
Liczba wykonanych testów.
Z uwagi, iż wykonywane testy nie obejmą każdego punktu w Polsce, w bieżącym roku planowane jest udostępnienie aplikacji na smartfony, za pomocą której konsumenci sami będą mogli wykonywać testy jakości sieci w miejscach, które ich interesują. Aplikacja ta będzie przekazywała, za zgodą konsumenta, dane anonimowe do systemu UKE, w którym każdy przez przeglądarkę internetową będzie mógł na mapie Polski zobaczyć interesujące go wyniki. Pełen, szczegółowy raport wraz z odpowiednimi załącznikami dostępny jest poniżej:

  • Raport UKE – badania jakości usług mobilnych
  • Dane tabelaryczne z pomiarów właściwych
  • Dane tabelaryczne z pomiarów referencyjnych
  • Lista mierzonych wskaźników
  • Testy 60s i poziomy MOS – pomiary właściwe
  • Testy 60s i poziomy MOS – pomiary referencyjne
  • Szczegółowy harmonogram pomiarów
  • Specyfikacja systemu pomiarowego

Źródło: UKE

Tagi

Robert Dunst

Miłośnik nowych technologii (szczególnie urządzeń mobilnych) i twórczości cyfrowej z naciskiem na komputerowe efekty specjalne. Gadżeciarz i fan elektronicznej rozrywki w wydaniu mniej oraz bardziej przenośnym. Obserwator świata telekomunikacji. Związany sentymentem z jednym z najbardziej kultowych telefonów w historii - Nokią 3310.

Powiązane Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close