Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Wiadomości

Londończycy przetestują autobus bez kierowcy

Kilka miesięcy po przeprowadzeniu w Milton Keynes (75 km na północny zachód od Londynu) publicznego testu autonomicznych samochodów, firma Oxbotica zdecydowała się wprowadzić w stolicy Wielkiej Brytanii podobny projekt. Mieszkańcy największego miasta Anglii będą mogli w tym miesiącu skorzystać z autobusu jeżdżącego w pełni samodzielnie – bez kierowcy.

Jak będzie działać inteligentny autobus?

Usługa dostępna będzie w położonej tuż nad Tamizą dzielnicy Greenwich przez następne trzy tygodnie. Pojazd nie zachwyca ani szybkością, ani pojemnością – może podróżować z maksymalną prędkością 16,1 kilometra na godzinę, a wewnątrz zmieści się zaledwie czterech pasażerów. Na pokładzie będzie obecna osoba odpowiedzialna za awaryjne zatrzymanie autobusu w niebezpiecznej sytuacji, lecz całą resztą obsługi zajmie się komputer. Do testowania autonomicznego autobusu zgłosiło się aż 5 000 ochotników. Dyrektor firmy Oxbotica, Graeme Smith, wypowiedział się na temat zainteresowania projektem, stwierdzając, że głównym celem jest po prostu pokazanie publice, jak pracuje taki pojazd. Ciekawą sprawą będzie również reakcja kierowców na dzielenie miejsca na drodze z samodzielnie poruszającym się autobusem, a także podejście pasażerów do takiego rodzaju transportu.

harry2

Autobus firmy Oxbotica otrzymał krótkie, wdzięczne imię Harry – być może na cześć księcia Harry’ego, syna tragicznie zmarłej 20 lat temu w wypadku samochodowym księżnej Diany. Nie mamy bowiem wątpliwości, że autonomiczne pojazdy okażą się bezpieczniejszą alternatywą. Jak już wspominaliśmy, Harry pomieści cztery osoby. Autobus nie posiada kierownicy ani pedału hamulca, został natomiast wyposażony w pięć kamer i trzy lasery. Takie „uzbrojenie” pozwoli mu na nieprzerwane obserwowanie drogi aż 100 metrów przed nim – gdy Harry napotka przeszkodę, automatycznie zatrzyma się. Autobus będzie poruszać się po 3-kilometrowej trasie w pobliżu słynnego Millenium Dome. Jest to obszar szczególnie popularny wśród rowerzystów i spacerowiczów, zatem będzie idealnym miejscem do przetestowania reakcji systemu na niespodziewane zagrożenia. Przystanki Harry’ego zostały oznaczone żółtymi kopertami, a reszta trasy – symbolami przedstawiającymi pojazd widziany od frontu.

Władze dzielnicy Greenwich pozytywnie zareagowały na wprowadzenie takiego projektu, stwierdzając, że autonomiczny autobus może usprawnić transport publiczny w mieście. Szersze wprowadzenie takiego rozwiązania planowane jest na 2019 rok – do tego czasu przeprowadzonych zostanie pewnie jeszcze sporo testów dotyczących bezpieczeństwa i opłacalności.

Źródło: Bbc
Back to top button