Nokia mówi „nie” dla powrotu do smartfonów

Nokia mówi "nie" dla powrotu do smartfonów

Na specjalnym zebraniu podczas kolejnej edycji Capital Market Day, Rajeev Suri – CEO Nokii opowiedział o planach korporacji na najbliższą przyszłość, wyraźnie dając do zrozumienia, że nie ma w niej miejsca na powrót do smartfonów.

Dyrektor generalny fińskiej firmy odniósł się do ostatnich kilku lat, nazywając je okresem trudnych zmian. Zaznaczył jednak, że sytuacja Nokii po raz pierwszy od 2011 roku uległa poprawie. 

Nokia przewiduje, że w niedalekiej przyszłości nastąpi wzrost dochodów w trzech segmentach firmy – infrastruktury sieciowej, usługach lokalizacji i mapowania oraz dziale technologicznym. Suri stwierdził, że chociaż konkurencja na rynku pierwszego z wymienionych sektorów (zdominowanym przez Nokie, Huawei i Ericsson) stale się zmniejsza, to mniejsze firmy mogą stanowić dla nich nie lada wyzwanie.

Zgodnie ze słowami CEO firmy, wydatki na technologie 4G powinny w przyszłości zrekompensować straty poniesione w przypadku jej poprzedników. Jednocześnie ma być to podstawa, na której będzie się opierać najbliższa przyszłość tego działu – nawet pomimo faktu, że w ciągu około 4 lat standardem ma się stać 5G. „Zmiana technologii rzadko kiedy następuje tak szybko, jak się to wielu ludziom wydaje. 4G będzie istniało razem z 5G przez wiele lat, niejako pokrywając się ze sobą” – powiedział Suri. Wydatki te mają stanowić blisko 80% wszystkich kosztów związanych z sektorem infrastruktury sieciowej.

Firma czeka również na rozwój Internetu rzeczy – miałoby to wspomóc wspomniany wyżej sektor. Szacuje się, że do 2025 roku na świecie będzie blisko 50 miliardów urządzeń podłączonych do sieci. Innymi, nowo powstającymi technologiami, które znajdują się w orbicie zainteresowań Nokii są m.in.: inteligentne anteny oraz femtokomórki (rodzaj niewielkiego nadajnika telefonii komórkowej podłączanego do Internetu).

Nokia ma także nadzieje, że uda się odwrócić tendencję spadkową w przypadku ich usług, w skład których wchodzi chociażby planowanie i optymalizacja sieci, integracja systemów oraz usługi zarządzane.

Co się tyczy sektora zajmującego się mapowaniem – Nokia nie będzie próbować bezpośrednio stawać w szranki z Google. Zamiast tego zamierzają polegać na swoich partnerach strategicznych, takich jak Yahoo, Microsoft i Amazon, którzy mają oferować rozwiązania fińskiego przedsiębiorstwa klientom końcowym.

W przypadku patentów i licencji (dział technologii), Rajeev Suri był bardziej powściągliwy w wypowiedziach. Stwierdził, że firma musi najpierw dokładnie zbadać rynek, zanim zostaną podjęte ostateczne decyzje i kierunek rozwoju na najbliższe kilka lat. Dyrektor generalny Nokii odniósł się także do plotek sugerujących, że pomimo sprzedania działu mobilnego Microsoftowi, firma zamierza powrócić do produkcji telefonów – „Nie planujemy tego, przynajmniej nie bezpośrednio. Marka Nokia powróci jednak w przyszłości na rynek”. Oczywiście dotyczy to długoterminowych umów licencyjnych, o czym niedawno pisał Teleguru.

Źródło: ZDNet

Twoja opinia

Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Podoba mi się
Mam mieszane odczucia
Nie podoba mi się
Nie mam zdania
27.48%
172 głosy
19.97%
125 głosy
24.12%
151 głosy
28.43%
178 głosy

Komentarze

Niczego nie przegapisz!

Zapisz się do newslettera TeleGuru i zawsze bądź na bieżąco z technologicznymi nowinkami.

Top