Pay Once & Play – Apple odcina się od gier z mikropłatnościami
Nikt nie lubi mikrotransakcji. Gracze na całym świecie wolą zapłacić za daną grę raz, ale mieć pewność, że w trakcie zabawy nie przywitają ich takie „atrakcje”. Apple wyszło więc naprzeciw i stworzyło w swoim sklepie sekcję „Pay Once and Play”.
Trend z płatnościami wewnątrz aplikacji rozwija się w zastraszającym tempie. Niezależnie, czy chodzi o gry z dużych platform (konsole, PC) czy te z telefonów i tabletów, w każdym przypadku są one frustrujące, a nierzadko są one powodem do zmartwienia dla takich gigantów jak Apple. Firma doświadczyła już nieprzyjemności w postaci pozwów od zdenerwowanych rodziców, których pociechy pobrały tytuły, dumnie reklamujące się jako darmowe. Jak się okazało, w środku czekał już cały zestaw mikrotransakcji, a nieświadome dzieci kupowały takie dodatki, które uszczuplały konta rodzicielów o spore sumy. Takie sytuacje doprowadziły do kilku zmian, jak rezygnacja z określania gier zawierających opłaty mianem „darmowych” i wyraźniejsze zaznaczenie produkcji, które takie coś umożliwiały.
Apple zdecydował jednak na bardziej widoczny i zdecydowany ruch – powstał nowy dział w App Store o nazwie „Pay Once & Play”. Promuje on tytuły z typu Premium, czyli gry o wysokiej jakości, za które płaci się raz i gra do woli, bez ukrytych kosztów, bez konieczności uiszczania opłat za dodatkowe etapy itp. Owa sekcja składa się z dwóch kategorii. W pierwszej znajdują się najnowsze produkcje nie posiadające mikroopłat. W drugiej natomiast umieszczono najpopularniejsze gry tego typu, które można nabyć w sklepie. Wśród nich są między innymi tak znane i cenione dzieła, jak – XCOM: Enemy Within, The Banner Saga, Monster Hunter Freedom Unite, Bioshock, GTA San Andreas czy Star Wars KOTOR.
Ponadto, pojawiły się też doniesienia od deweloperów twierdzących, że choć wcześniej materiały, które promowały ich gry (jak np. zdjęcia, wszelkie ikony itd.) przeszły wszelkie certyfikacje i spełniały normy, tak teraz są odrzucane. Chodzi tutaj o obrazki, które zawierają treści nieodpowiednie dla najmłodszych, czyli takie, na których widać broń lub jakąkolwiek formę przemocy. Jeśli zaś chodzi o zawartość samych gier, jest ona nietknięta.
Wygląda na to, że Cook i spółka chcą, aby iTunes był bardziej przyjazny dla rodziny, a w szczególności dla dzieci. Niestety, w tej chwili zakładka „Pay Once & Play” jest dostępna jedynie w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Oby jednak w przyszłości pomysł ten dotarł do kolejnych państw.
Źródło: The Verge