Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Wiadomości

Polacy coraz częściej sięgają po smartfony oraz szybszy Internet

Z raportu przeprowadzonego przez UKE wynika, że w ciągu ostatnich czterech lat znacznie wzrósł odsetek osób posiadających smartfona, jak również wybierających szybszy Internet. Niesłabnącą popularnością cieszy się także telefonia komórkowa.

Badaniu poddano trzy główne segmenty rynku, czyli dostęp do Internetu stacjonarnego i mobilnego, telefonię ruchomą oraz telefonią stacjonarną. Przeprowadzany co roku na zlecenie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej sondaż odbył się w październiku i obejmował trzy grupy użytkowników – klientów indywidualnych, klientów indywidualnych powyżej 50 roku życia oraz klientów instytucjonalnych.

Analiza preferencji konsumentów została dokonana w oparciu o raporty badań klientów z lat 2011-2014, które obejmowały w każdym z analizowanych lat grupę około 1600 osób w wieku 15 lat i więcej i odbywały się metodą wywiadu bezpośredniego. Dzięki temu wywnioskowano m.in., że z roku na rok zmniejsza się liczba osób korzystających z Internetu o najniższej przepływności. W 2014 roku usługę internetową o prędkości do 1.99 Mb/s posiadał tylko 1% badanych użytkowników sieci. Dla porównania – w 2011 roku ich udział wynosił 26%.

W temacie tym wypowiedziała się Magdalena Gaj, Prezes UKE – „Ważnym wskaźnikiem jest spadek zainteresowania konsumentów Internetem o najniższej przepływności, na rzecz połączeń szybszych i lepszych jakościowo. To optymistyczna wskazówka świadcząca o tym, że polski konsument staje się coraz bardziej świadomy i wymagający, a wszelkie prognozy dotyczące wielkości przesyłu danych w sieciach mają realne szanse się sprawdzić”.

Internet stacjonarny w dalszym ciągu jest zdecydowanie bardziej popularną formą dostępu do sieci niż Internet mobilny. 72% użytkowników korzystało z takiej usługi w bieżącym roku. W przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy zwiększył się jednak odsetek osób korzystajacych z Internetu mobilnego, który był wyższy o pięć punktów procentowych niż w roku ubiegłym i wyniósł 27%. Z raportu wiadomo również, że telefonia ruchoma pozostaje najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną – w 2014 r. korzystało z niej 88% badanych. Na przestrzeni ostatnich czterech lat widoczna jest tendencja spadkowa popularności usług telefonii stacjonarnej. W 2011 roku prawie 39% badanych posiadało taką usługę. Obecnie odsetek ten spadł do poziomu 23%. Warto dodać, że w przeciągu ostatnich czterech lat znacznie wzrósła liczba osób posiadających smartfona. Jeszcze w 2011 r. stanowili oni niecałe 12% wszystkich użytkowników telefonów komórkowych. W tym roku ich udział wzrósł do 44%.

Podobnie jak klienci indywidualni, klienci instytucjonalni korzystali najczęściej z telefonii ruchomej. W 2014 roku 89% firm poddanych badaniu wskazało na posiadanie takiej usług. Również Internet cieszył się dużą popularnością wśród instytucji. 80% z nich deklarowało korzystanie z tej usług. Ponad 50% firm posiadał także telefon stacjonarny.

Wśród klientów indywidualnych powyżej 50 roku życia, w 2014 roku z usług telefonii ruchomej korzystało prawie 90% z nich. Blisko połowa (48%) respondentów wskazała również, że posiada dostęp do Internetu. Najrzadziej wykorzystywaną usługą w tej grupie wiekowej był telefon stacjonarny. Co ciekawe, 52% z tych osób nie korzystało z komputera, jako przyczynę wymieniając głównie brak odpowiednich umiejętności (58%) oraz brak potrzeby korzystania (51%). Podobne powody wskazywali oni w przypadku niekorzystania z Internetu.

Źródło: UKE

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button