Polacy coraz częściej sięgają przy zakupach po smartfony

Polacy coraz częściej sięgają przy zakupach po smartfony

Konsumenci coraz śmielej płacą kartami i korzystają z płatności online przy użyciu komputera lub smartfona. Średnia kwota płatności bezgotówkowej jest coraz niższa, co oznacza, że ta forma jest na dobrej drodze do wyparcia z rynku gotówki.

Z badania otwartości polskich konsumentów na nowe formy płatności bezgotówkowych zrealizowanego na zlecenie MasterCard przez dom badawczy Maison & Partners wynika, że Polacy są oswojeni z płatnościami zbliżeniowymi kartą. Większość jest otwarta na bardziej innowacyjne formy płatności, jak portfele cyfrowe czy płatności telefonem. Konsumenci, którzy wzięli udział w badaniu wyjawili, że są przyzwyczajeni do korzystania z usług finansowych przy pomocy smartfona. Z danych NBP wynika, że pod koniec grudnia w Polsce w użyciu było ponad 28 milionów z funkcją zbliżeniową, czyli niemal 80% wszystkich wydanych kart płatniczych. Liczba transakcji dokonanych w Internecie w IV kwartale 2015 roku z ich wykorzystaniem wyniosła 9 milionów, czyli o 1.7 miliona więcej niż kwartał wcześniej, co stanowiło wzrost o 24%. Łączna wartość transakcji wyniosła natomiast 1.4 miliarda złotych, czyli o 194 miliony złotych więcej niż w poprzednim kwartale. „Już prawie wszyscy posiadacze kont bankowych mają karty. Ogromną zmianę widzimy w częstotliwości używania tych kart. Jeszcze kilka lat temu większość osób płaciła gotówką, a kartą tylko od czasu do czasu lub dokonując płatności powyżej kilkuset złotych. Ostatnio przekonaliśmy się – prawdopodobnie właśnie dzięki kartom zbliżeniowym – do tego, że każdy najmniejszy zakup może być w ten sposób dokonany i to spowodowało ogromny wzrost częstotliwości używania kart w Polsce.” – mówi prof. Dominika Maison, psycholog z domu badawczego Maison & Partners. Jak ukazuje raport MasterCard, 62% polskich internautów codziennie korzysta z Internetu mobilnego. Tyle samo respondentów deklaruje korzystanie z bankowości mobilnej, co oznacza, ze jest to jedna z trzech najpopularniejszych czynności online, obok korzystania z serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%). 16% polskich internautów stwierdza natomiast, że płaciła zbliżeniowo telefonem co najmniej raz, a połowa z nich – że korzystała z tej formy płatności wielokrotnie. Dodatkowo trzech na czterech pytanych, którzy wypróbowali już zbliżeniowe płatności mobilne, jest zadowolonych i chce nadal z nich korzystać. Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w MasterCard, stwierdza, że upowszechnianie płatności mobilnych będzie miało istotne znaczenie dla promowania rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Wciąż bowiem zdecydowana większość transakcji (około 70-80%) dokonywana jest za pomocą gotówki. Jak podkreśla, kult gotówki w większym stopniu charakteryzuje mężczyzn niż kobiety. Panie częściej korzystają z dostępu do konta przez smartfon.

Źródło: Newseria

Twoja opinia

Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Podoba mi się
Mam mieszane odczucia
Nie podoba mi się
Nie mam zdania
0%
0 głosy
33.33%
1 głosy
33.33%
1 głosy
33.34%
1 głosy

Komentarze

Niczego nie przegapisz!

Zapisz się do newslettera TeleGuru i zawsze bądź na bieżąco z technologicznymi nowinkami.

Top