Polska jednym z najgorszych krajów Unii Europejskiej pod względem cyfryzacji

Jak wynika z opublikowanego przez KE wskaźnika gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, choć w niektórych krajach tego typu usługi publiczne są codziennością, to w innych praktycznie nie istnieją.

W technologiach cyfrowych drzemie jeszcze ogromny potencjał, który można odblokować z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorstw w Europie. Przy odpowiednich warunkach sieć jest odpowiedzią na wiele potrzeb, jak np. nauka online czy płacenie rachunków przez Internet. Dane Komisji Europejskiej pokazują jednak, że poziom cyfryzacji krajów różni się w całej Unii oraz że granice nadal są przeszkodą dla w pełni funkcjonalnego, jednolitego rynku cyfrowego, który jest jednym z głównych priorytetów KE pod przewodnictwem Jeana-Claude’a Junckera.

Zaprezentowane nowe narzędzie przedstawia, w odniesieniu do każdego kraju, zwięzłe informacje dotyczące łączności (jak powszechne, szybkie i przystępne cenowo są sieci szerokopasmowe), umiejętności korzystania z Internetu, stopnia wykorzystania jego możliwości (od czytania wiadomości po zakupy) oraz stopnia zaawansowania kluczowych technologii cyfrowych (faktur elektronicznych, usług w chmurze itd.) i cyfrowych usług publicznych, takich jak e-administracja i e-zdrowie.

Dane pochodzą głównie z lat 2013-2014 i przedstawiają zarys poziomu cyfryzacji Europy. Polska zajmuje w tym zestawieniu dopiero szóste miejsce od końca. Liderami cyfryzacji są Dania, Szwecja oraz Holandia. Najgorzej radzą sobie Rumunia, Bułgaria i Grecja.

news-cyfryzacja-ue Polska jednym z najgorszych krajów Unii Europejskiej pod względem cyfryzacji
Główne wnioski płynące ze wskaźnika gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego:

  • doświadczenie w zakresie używania technologii cyfrowych różni się w zależności od kraju

     – od państw przodujących w cyfryzacji, takich jak Dania (poziom cyfryzacji równy 0,68 w skali od 0 do 1), do państw osiągających słabsze wyniki, takich jak Rumunia (cyfryzacja na poziomie 0,31).

  • większość Europejczyków regularnie korzysta z internetu

    : 75 proc. w 2014 r. (72 proc. w 2013 r.), od 93 proc. w Luksemburgu do 48 proc. w Rumunii.

  • Europejczycy chętnie korzystają z dostępu do treści audiowizualnych w internecie

    : 49 proc. Europejczyków korzystających z internetu grało w gry lub je pobierało oraz odtwarzało i pobierało obrazy, filmy lub muzykę. 39 proc. gospodarstw domowych posiadających telewizor korzysta z usługi wideo na żądanie (VoD).

  • małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) zmagają się z przeszkodami związanymi z handlem elektronicznym

    : zaledwie 15 proc. MŚP prowadzi sprzedaż online, z czego mniej niż połowa robi to także poza granicami.

  • cyfrowe usługi publiczne w niektórych krajach są codziennością, podczas gdy w innych praktycznie nie istnieją

    : 33 proc. użytkowników internetu w Europie wykorzystuje formularze online do przesyłania informacji do organów publicznych – od 69 proc. w Danii do 6 proc. w Rumunii. 26 proc. lekarzy rodzinnych w Europie korzysta z e-recept w celu przekazania recept farmaceutom przez internet, jednak poziom wykorzystania tej technologii wynosi od 100 proc. w Estonii do 0 proc. na Malcie.

Wskaźnik cyfryzacji ma szczególne znaczenie, ponieważ Komisja Europejska przygotowuje strategię jednolitego rynku cyfrowego, która zostanie przedstawiona w maju. Celem tej strategii jest stworzenie odpowiednich warunków dla obywateli i przedsiębiorstw w Europie do lepszego wykorzystania możliwości technologii cyfrowych ponad granicami. Poprzez stworzenie jednolitego rynku cyfrowego Europa może wygenerować do 250 mld euro dodatkowego wzrostu gospodarczego oraz setki tysięcy nowych miejsc pracy w ciągu najbliższych pięciu lat.

Źródło: Komisja Europejska

Twoja opinia

Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Podoba mi się
Mam mieszane odczucia
Nie podoba mi się
Nie mam zdania
28.1%
43 głosy
19.61%
30 głosy
24.84%
38 głosy
27.45%
42 głosy

Miłośnik nowych technologii (szczególnie urządzeń mobilnych) i twórczości cyfrowej z naciskiem na komputerowe efekty specjalne. Gadżeciarz i fan elektronicznej rozrywki w wydaniu mniej oraz bardziej przenośnym. Obserwator świata telekomunikacji. Związany sentymentem z jednym z najbardziej kulto...

Komentarze