Rynek telefonów za wielkim, chińskim murem należy do… Chińczyków
Oppo i Vivo to siostrzane marki należące do jednego producenta – BBK, którego siedziba znajduje się w Kantonie, w południowych Chinach.
Obie wymienione marki odnotowały najwyższe wzrosty w ujęciu rok do roku na rodzimym rynku (Oppo: 122,2%, Vivo: 96,9%). W 2016 roku smartfony Oppo zdobyły na chińskim rynku 78,4 miliona użytkowników, natomiast na Vivo zdecydowało się 69,2 miliona mieszkańców tego kraju. Z udziałem 16,8% Oppo jest najlepiej sprzedającą się marką telefonów na chińskim rynku. Niemal równie duży jest udział Huawei: 16,4% (76,6 sprzedanych telefonów w 2016 roku). Do marki Vivo należy 14,8% udziału w rodzimym rynku.
Przywiązani do własnych marek z jednym wyjątkiem
Jedyny firma spoza Chin, która znalazła się w pierwszej piątce zestawienia za rok 2016, opracowanego przez IDC to Apple – z 9,6-procentowym udziałem w rynku i sprzedażą na poziomie 44,9 miliona smartfonów oraz odnotowaną dużą stratą w stosunku do ubiegłego roku (spadek o 23,2 procent). Na piątym miejscu – nieco gorzej radzące sobie w ubiegłym roku Xiaomi: 41,5 miliona sprzedanych smartfonów, 8,9-procentowy udział w chińskim rynku i aż 36-procentowy spadek sprzedaży.
Sumaryczna sprzedaż wielkiej chińskiej czwórki i Apple’a to 310,6 miliona smartfonów (łączny udział w rynku: 66,5%).