Porównaj oferty operatorów pod Twoim adresem
oszczędź do 50%

 
 
 
Wiadomości

Sprzedaż tabletów spada szybciej niż zakładano

Firma analityczna Gartner przeprowadziła analizę rynku urządzeń mobilnych oraz komputerów. Wyniki są co najmniej zaskakujące.

Na wstępie należy zaznaczyć, że światowa sprzedaż tabletów nadal rośnie i w pewnym momencie przegoni klasyczne komputery. Zakładano jednak znacznie dynamiczniejszy wzrost. Dla zobrazowania: w 2013 roku współczynnik ten wynosił 68% (w porównaniu do 2012). Prognozy na 2014 wskazywały natomiast 28%. Z czasem jednak obniżono je do zaledwie 14%. Zjawisko to tłumaczy Roberta Cozza, dyrektor badań firmy Gartner:
blank

Spadek sprzedaży, który obserwowaliśmy od początku roku okazał się większy, niż zakładaliśmy. Zjawisko to najprawdopodobniej wynika z przywiązania nowych klientów do smartfonów, które pełnią znacznie więcej funkcji. Rynek smartfonów standaryzuje się okolicy ekranów o przekątnej 5 cali. Czyni je to urządzeniami nastawionymi na konsumpcję treści i multimedia, przez co użytkownicy nie widzą powodu, by kupić tablet.”

Powyższe stwierdzenie dotyczy jednak jedynie nowych użytkowników, a jest przecież duża grupa, która posiada już tablet. Ci natomiast nie widzą powodu w tak częstej zmianie swojego urządzenia, co Rober Cozza tłumaczy następująco:

Użytkownicy po prostu wydłużają cykl życia produktu. W Północnej Ameryce i w mniejszym stopniu w Europie rynek tabletów dojrzewa i dotarł do punktu, w którym przyhamowuje. Tablety nie są jednak martwe i nadal będą notować wzrosty, aczkolwiek wolniejsze.”

W ostatecznym rozrachunku Gartner prognozuje sprzedaż tabletów do końca roku na poziomie 229, co daje prawie 10% nabytych urządzeń mobilnych oraz komputerów.

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na sprzedaż tabletów jest popularyzacja tzw. phabletów, czyli smartfonów z ekranem o przekątnej powyżej 5 cali. W efekcie, urządzenia z wyświetlaczami poniżej 8 cali cieszą się mniejszym zainteresowaniem.

Jeśli ktoś idzie dziś kupić tablet, najprawdopodobniej będzie to urządzenie z większym ekranem – np. 10 lub 8 cali, a nie coś mniejszego” – tłumaczy Cozza.

Niemniej, nawet biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenie, nie tłumaczy ono spadków w przypadku większych urządzeń, a te również są zauważalne. Cozza tłumaczy to jednak następująco:

To pewne uogólnienie, gdyż spadki sprzedaży są notowane we wszystkich kategoriach. Nie zmienia to jednak faktu, że np. w przypadku iPada mniejszy wzrost nie jest tak odczuwalny, jak w np. kategorii siedmiocalowych tabletów z Androidem. W ich przypadku upłynęło po prostu za mało czasu. Obecnie czas życia tabletu wynosi ponad dwa lata. Biorąc pod uwagę fakt, że większość siedmiocalowych tabletów z Androidem została kupiona w 2013 roku, okazuje się, że jeszcze nie przyszedł czas na ich wymianę.”

Duży wpływ na spadek sprzedaży tabletów oraz komputerów mają hybrydy, co Cozza argumentuje następująco:

Można zakładać, że sprzedaż konstrukcji nazywanych hybrydami będzie rosnąć, co wpłynie na dalszy spadek sprzedaży klasycznych tabletów. Można zauważyć świetne projekty producentów komputerów, którzy łączą w hybrydach dwa urządzenia. Ceny będą spadały, a poziom zaawansowania rosnąć, co spowoduje, że zarówno konsumenci, jak i rynek biznesowy zastąpi nimi laptopy.”

Cozza zauważa też pewną tendencję w przypadku osób, którzy posiadają dziesięciocalowe tablety:

Użytkownicy tego typu urządzeń wiedzą, co można na nich robić, a czego nie. Dlatego pomimo wzrostu sprzedaży hybryd, klasyczne tablety stoją w miejscu, gdyż z czasem kolejne osoby rezygnują z nich na rzecz hybryd lub lekkich i mobilnych ultrabooków.”

Warto podkreślić, że cały rynek klasycznych komputerów notuje spadki, aczkolwiek prognozuje się pewien wzrost pod koniec 2015 roku. Dotyczyć on jednak będzie głównie drogich ultramobilnych urządzeń, takich jak ultrabooki.

Źródło: ZDnet

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button