Polski rynek telekomunikacyjny w I kwartale 2016 roku
Pod koniec I kwartału 2016 roku całkowita baza aktywnych kart SIM w Polsce wynosiła niemal 57 milionów, czyli około pół miliona więcej niż kwartał wcześniej. Zdecydowanym liderem okazał się Orange, który dominował w każdym z segmentów.
W bazie Orange na koniec I kwartału znajdowało się ponad 16 milionów kart SIM. Operator pozyskał w tym okresie 358 tysięcy nowych kart, zgarniając 28.56% rynku. Drugi w zestawieniu Play miał 14.4 miliona aktywnych SIM-ów (o 270 tysięcy więcej niż na koniec 2015 roku), zyskując udział na poziomie nieco ponad 25%. Jako jedyny na minusie był T-Mobile, którego baza użytkowników maleje z każdym kwartałem – tym razem o 235 tysięcy kart SIM. W sektorze prepaid zaobserwować można, że spośród wielkiej czwórki tylko Orange miał dodatni bilans, pozyskując 144 tysiące nowych kart SIM (łącznie 7.689 miliona). Play zanotował bodajże pierwszy w historii spadek – zaledwie o tysiąc kart, jednak do tej pory operator uzyskiwał co kwartał nawet kilkaset tysięcy. Z kolei T-Mobile stracił 184 tysięcy SIM-ów, co jest efektem czyszczenia bazy z nieaktywnych kart. Co ciekawe, jedna trzecia kart prepaid raportowanych na koniec 2015 roku nie przyniosła w IV kwartale żadnego przychodu, co oznacza, że ponad 8 milionów kart jest „martwych” lub bardzo rzadko używanych. W postpaid (abonamenty) pierwsze miejsce również okupowane jest przez Orange, jednak to Play zyskał najwięcej klientów (271 tysięcy). Przypisywane jest to przede wszystkim ofertom rodzinnym. Podobną, dobrze promowaną i sprzedającą się propozycję (smartDom) można znaleźć też w Cyfrowym Polsacie i Plusie, co przełożyło się na pozytywne wyniki w I kwartale. Takich ofert brakuje niestety w T-Mobile. Wyniki wirtualnych operatorów (MVNO) zaliczono do kategorii prepaid, mimo że część z nich posiada w swojej ofercie również usługi abonamentowe. Związane jest to z problemami w pozyskaniu od nich dokładnych danych. Spośród tych operatorów, najwięcej kart SIM działa w sieciach P4 (około 600 tysięcy Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia) oraz Polkomtela (250 tysięcy Lycamobile, Dialog, FM Mobile). W Orange kart MVNO było 7 tysięcy. Warto też dodać, że wyniki niektórych operatorów wirtualnych, np. tuBiedronka i Red Bull Mobile, zaliczane są do baz „dużych” telekomów.
Źródło: Telepolis