Baza Wiedzy

Sposoby na obniżanie kosztów telekomunikacji

 Obecnie wiele osób nie wyobraża sobie życia bez telefonu, dla innych jest on niezbędnym narzędziem pracy, z którego ze względów zawodowych nie mogą zrezygnować. Jeśli więc korzystanie z usług telekomunikacyjnych jest dziś niemal obowiązkiem, to warto poświęcić trochę uwagi maksymalnemu poznaniu dostępnych na rynku ofert, przeanalizowaniu swoich potrzeb oraz dobraniu odpowiedniej oferty.

Znaczna część polskich klientów nie zdaje sobie sprawy, że mogliby płacić mniej bez rezygnowania z jakichkolwiek korzyści oraz usług. Poniższy poradnik jest jedyny w swoim rodzaju, gdyż powstał na podstawie wiedzy zespołu Teleguru, zdobytej podczas wieloletniej pracy w branży telekomunikacyjnej. Podpowie on, w jaki sposób można zoptymalizować koszty korzystania z usług telefonicznych, a także przedstawi kilka ogólnych rad, które umożliwią obniżenie rachunków telefonicznych.

-~- Rady ogólne -~-

Niezależnie od tego, czy jest się wieloletnim abonentem i użytkownikiem usług telekomunikacyjnych, czy może dopiero zaczyna się przygodę z tym rynkiem, jest kilka ogólnych wskazówek, dzięki którym, można uniknąć niepotrzebnych kosztów i zminimalizować ryzyko zakupienia niepotrzebnych usług.

Uwaga na reklamy!

img-play-banner-1

Czytając gazety czy oglądając telewizję bardzo często trafić można na reklamy operatorów komórkowych.. Dowiedzieć się z nich można, że kosztujące kilka tysięcy złoty urządzenia potencjalny klient może „dostać” za złotówkę w najtańszym abonamencie albo, że przy niskim zobowiązaniu można mieć nielimitowane rozmowy do wszystkich sieci, olbrzymi pakiet internetowy, a to wszystko bez umowy. Niestety, w rzeczywistości operatorzy manipulują informacjami, przedstawiając warunki obowiązujące np. tylko przez pierwszy miesiąc, a istotne szczegóły ukrywają pod postacią długich linijek tekstu zapisanego małą czcionką, widocznego na ekranie przez dosłownie chwilę (są to tzw. disclaimery).

img-tmobile-banner-1

Na porządku dziennym jest też podawanie ofert z aktywną opcją e-faktura (czyli otrzymywania rachunku w formie elektronicznej, a nie papierowej), co obniża miesięczny koszt abonamentu (np. cena z e-fakturą – 59.90 zł, a bez niej – 64.90 zł). W efekcie, powoduje to zamieszanie, przez które trudniej zorientować się w ofertach lub je ze sobą porównać. Zdarzają się też sytuacje, że podawana cena obowiązuje tylko, gdy aktywuje się też inną usługę danego operatora lub dotyczy jedynie osób przenoszących numer.

Z tych względów, przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy (o czym za chwilę), warto zapoznać się z regulaminami i umowami.

img-orange-banner-1

 

Dokładne czytanie umów

img-legal-7

Kolejka w salonie operatora, ogólny gwar i harmider. Takie warunki nie sprzyjają uważnemu czytaniu napisanych suchym i monotonnym językiem umów oraz regulaminów. Warto jednak to robić nie zważając na ustawiającą się za plecami kolejkę klientów. Lektura podpisywanego dokumentu może rozwiać niejedną wątpliwość oraz dostarczyć informacje o dodatkowych płatnych usługach, aktywnych od początku zobowiązania. W efekcie można uniknąć niepożądanych kosztów. Warto też kierować się zasadą ograniczonego zaufania wobec konsultanta – nie wszystkie zaproponowane usługi lub produkty mogą okazać się korzystne.

Zawieranie umowy przez Internet

img-tmobile-huawei

Z tych powodów dobrym rozwiązaniem może być zawarcie umowy przez Internet. W ten sposób zyskuje się czas na dokładne przestudiowanie podpisywanych dokumentów i ponad tydzień na ewentualną rezygnację ze współpracy z usługodawcą. Dodatkowymi korzyściami płynącymi z takiego sposobu zawarcia umowy są dodatkowe bonusy, jak np. niższe ceny telefonów, więcej darmowych minut itp. Czasami są one bardzo korzystne, dlatego zawsze warto spróbować.
Uwagę należy również poświęcać regulaminom pakietów, promocji itp. Pozornie ciekawie wyglądająca reklamowana nowość może okazać się znacznie mniej atrakcyjna po przeczytaniu warunków korzystania z niej. Przykładem mogą być bonusowe doładowania w taryfach mix i prepaid, których wartość nie może zostać przeznaczona np. na aktywację pakietów czy rozmowy zagraniczne. Jeśli jednak nie lubisz lub nie potrafisz czytać tego typu dokumentów, to polecamy Ci zapoznać się z naszymi analizami pakietów oraz ofert, w których podkreśliliśmy haczyki oraz niekorzystne dla klientów szczegóły

Zrezygnować z telefonu stacjonarnego?

img-phone-old-2

Niegdyś telefon stacjonarny był oknem na świat, a komórki uznawano za dobro luksusowe. To się jednak zmieniło wiele lat temu, a telefonia mobilna praktycznie zastąpiła usługi domowe zarówno pod względem atrakcyjności ofert, jak i wygody. Nadal jednak spora grupa osób (często starszych) preferuje telefony stacjonarne, nawet jeśli korzy stają też z komórek.
W efekcie dwukrotnie płacą za to samo, a sumaryczna kwota nie przekłada się na otrzymywane korzyści. Z tego względu warto rozważyć przeznaczenie odrobinę wyższej kwoty na rachunki za komórkę, rezygnując z telefonu stacjonarnego. W ostatecznym rozrachunku może się okazać, że dzięki takiemu posunięciu, za mniejsze pieniądze można zyskać nielimitowane rozmowy i SMS-y do wszystkich sieci (niezależnie od aktualnego miejsca pobytu).

Przeanalizuj dostępne pakiety i usługi

Każdy operator umożliwia dokupienie do swoich ofert przeróżnych usług oraz pakietów. Część z nich służy do obniżania kosztów, inne odblokowują dostęp do np. sklepu filmami, itd. W najbardziej komfortowej sytuacji są w tym przypadku użytkownicy ofert na kartę, na które najczęściej jest dostępnych najwięcej pakietów (np. darmowe SMS-y, Internet, minuty).
Natomiast do taryf abonamentowych tego typu „bonusy” nazywane są usługami, a ich cena jest cyklicznie dodawana do kwoty zobowiązania. Umożliwia to dopasowanie oferty do własnych potrzeb. Z tego względu bardziej opłacalnym rozwiązaniem może być niższe zobowiązanie i dokupienie do niego pakietów, niż decydowanie się na droższą ofertę, której niektórych zalet i tak się nie wykorzysta (np. pakietu internetowego). Jedynie w porównywarce ofert Teleguru można dokładnie sprawdzić, co wchodzi w skład aktualnych ofert operatorów i które usługi są dla nich dostępne.

Rozważ zakup telefonu dual-SIM, obsługującego dwa numery

img-sony-xperia-dualsim

Z reguły komunikacja między klientami tego samego operatora jest najtańsza. Atrakcyjniejsze są w takiej sytuacji również pakiety, które np. dają więcej minut, niż w przypadku „do wszystkich” lub są tańsze. Jest też wiele przypadków, w których komunikacja wewnątrz sieci jest pozbawiona jakichkolwiek opłat. Mając jednak znajomych lub rodzinę korzystającą z usług różnych operatorów, trudno kierować się tym kryterium przy wyborze oferty dla siebie (nawet w przypadku prepaidów). W takiej sytuacji pozostaje zdecydować się korzystanie z mniej atrakcyjnych warunków „do wszystkich” lub… zakup kolejnego numeru u innego operatora. Korzystanie z dwóch kart SIM jednocześnie pozwala na lepiej wybrać sieć.

 

img-nokia-asha-210-dualsim

Przykładowo Play na kartę umożliwia darmowe rozmowy z klientami tego operatora, a Orange Yes (na kartę) bezpłatne połączenia lub SMS-y z użytkownikami Orange. Korzyść takiego rozwiązania jest niepodważalna, bo kwoty doładowań można wtedy przeznaczyć np. na pakiety internetowe lub inne brakujące usługi. Innym scenariuszem jest sytuacja, w której np. jedna oferta obejmuje bardzo tani Internet mobilny, a druga połączenia i SMS-y. Są jednak dwa problemy. Pierwszy, to ograniczona liczba modeli z dual-SIM, jednak w ich odnalezieniu pomoże Ci nasze zestawienie tego typu urządzeń. Drugą niedogodnością jest konieczność doładowywania dwóch kont zamiast jednego, aczkolwiek poniesione koszty zwracają się dosyć szybko ze względu na niższy koszt komunikacji.

Czy warto kupować smartfona?

Smartfony na dobre zadomowiły się na rynku i obecnie nie są niczym nadzwyczajnym. Tego typu urządzenia są też mocno promowane przez producentów oraz operatorów, przez co decydują się na nie również osoby, które nie wykorzystują nawet ułamka ich możliwości. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup klasycznego telefonu. Takie słuchawki są niemal zawsze tańsze niż smartfony, mają lepsze baterie, a do tego bardzo rzadko generują koszty związane z Internetem mobilnym, który na smartfonach jest często aktywny bez wiedzy użytkownika (metody jego wyłączenia sprawdzisz tutaj).
Również w tym przypadku nie warto wierzyć sprzedawcom w salonach i reklamom, którzy starają się udowodnić, że tego typu sprzęt jest niezbędny niemal każdemu, bo wcale nie musi to być prawda. Więcej na temat wyboru telefonu, a także ich istotnych cech dowiesz się z poradnika Czym kierować się przy zakupie telefonu.

Walka o swoje prawa

img-bill-2

Systemy informatyczne operatorów komórkowych nie są doskonałe i czasami zdarzają się im błędy (często spowodowane przez czynnik ludzki). Trzeba ten stan rzeczy zaakceptować, co nie oznacza, że nie warto walczyć o swoje pieniądze! Jeśli np. z powodu błędu usługodawcy użytkownik niesłusznie został obciążony kosztami (np. za niechciany pakiet), to powinien on się skontaktować z operatorem w celu wyjaśnienia sprawy. Zanim jednak podejmie się decyzje o złożeniu reklamacji, konieczne jest zapoznanie się z regulaminem danej usługi, gdyż może się okazać, że jej uruchomienie było zaznaczone w umowie i w takim przypadku usługodawca miał prawo do jej włączenia. Jeśli jednak nie, to reklamacja powinna zostać rozpatrzona pozytywnie, a klient otrzyma zwrot poniesionych kosztów.
Trochę bardziej skomplikowana jest sytuacja, w której działanie usługi (np. Internet mobilny, połączenia głosowe) było niepoprawne. Niestety, takie rzeczy się zdarzają, a udowodnienie operatorowi wadliwości działania jakiejś usługi najczęściej jest dosyć trudne (chyba, że awaria dotyczyła dużej grupy użytkowników). Natomiast bez dowodów na wystąpienie usterki, wywalczenie zadośćuczynienia jest kłopotliwe, a tego typu sprawy potrafią się ciągnąć długimi tygodniami.
Wiele więcej o składaniu reklamacji i walce o swoje prawa znajdziesz w poradniku Jak składać reklamację.

Korzystanie z przyznanych środków i pakietów

img-play-balance-1

Coraz częściej niewykorzystane pakiety minut, SMS-ów i dostępu do Internetu przepadają pod koniec miesiąca. Jeśli więc nie chcesz, by się zmarnowały, to zużyj je zawczasu (np. udostępniając połączenie internetowe znajomym, włączając w telefonie funkcję routera). Dzięki temu w pełni wykorzystasz usługi, które Ci przysługują. Ponadto, jeśli co miesiąc pozostają i niewykorzystane usługi, to być może lepszy byłby dla Ciebie tańszy abonament.
Sprawa ma się podobnie z ofertami prepaid (na kartę). Przed upływem ważności konta warto zużyć znajdujące się na nim środki (np. płacąc SMS-ami w ulubionej grze internetowej lub kupić konto premium w ulubionym serwisie). Ewentualnie, należy szybko skorzystać z doładowania, które jednocześnie umożliwi dalsze korzystanie z zablokowanych pieniędzy.

Unikanie bardzo długich SMS-ów

screen-android-smstomms-1

Niektórzy producenci telefonów implementują w swoich urządzeniach funkcję, która zmienia bardzo długie SMS-y (np. składające się z czterech pojedynczych wiadomości) w MMS-a.
Teoretycznie takie rozwiązanie pozwala na poczynienie oszczędności, ale może się zdarzyć, że pakiet lub oferta nieograniczonych SMS-ów nie obejmuje MMS-ów i w takiej sytuacji zostanie pobrana opłata za wiadomość. Rozwiązaniem tego problemu jest wyłączenie tej funkcji w ustawieniach SMS-ów lub zmiana aplikacji do ich obsługi (na np. Go SMS).

Czujność w trakcie podróży

img-money-roaming-4

Ceny połączeń oraz innych usług telekomunikacyjnych za granicą (w tzw. roamingu) znacząco rosną. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku Internetu mobilnego, który często staje się niesamowicie drogi. (np. prawie 280 zł za każde 10 MB w Egipcie korzystając z Play na kartę!) Z tego względu warto ograniczyć korzystanie z telefonu, a wręcz koniecznością jest wyłączenie transmisji danych, by nie otrzymać wysokiego rachunku.
Dobrym rozwiązaniem może być też zakup lokalnego numeru telefonicznego, o ile ktoś zamierza dzwonić w odwiedzanym kraju. Wiele więcej na temat oszczędzania podczas wyjazdu dowiesz się z poradnika Jak ograniczyć koszty za telefon za granicą.
Kolejna część poradnika dotyczy wybieranie i korzystanie z ofert.

-~- Oferty -~-

img-store-phone-3

Nie jest to tajemnicą, że operatorzy najwięcej zarabiają na swoich ofertach abonamentowych i zależy im na nakłonieniu klienta do jak najwyższego zobowiązania. Istotny jest też fakt, że bardziej opłacalny jest dla nich abonament, w którym użytkownik co miesiąc, przez okres trwania umowy, płaci określoną kwotę. W ten sposób w dłuższym okresie wiąże się z konkretnym operatorem, a do tego może też zachęcić bliskie osoby do zmiany sieci. Chociażby dlatego warto dokładnie przemyśleć, czy taryfa abonamentowa jest najlepszym z możliwych rozwiązań lub rozważyć inne opcje. Poniższe rady umożliwią na uniknięcie niechcianych lub nieoczekiwanych kosztów związanych z ofertami operatorów.

Porównanie ceny telefonu wraz z umową i w wolnej sprzedaży

Rozważ abonament bez telefonu

Wbrew obiegowej opinii, biorąc urządzenie wraz ze zobowiązaniem wcale nie kosztuje ono tyle, ile płaci się przy podpisywaniu umowy. Tak naprawdę, spłaca się je przez kolejne miesiące razem z opłatami abonamentowymi, dlatego bardziej przypomina to branie sprzętu na raty, niż za popularną „złotówkę”. W ostatecznym rozrachunku okazać się może, że urządzenie kosztować będzie znacznie więcej, niż w wolnej sprzedaży. Dotyczy to zarówno modeli budżetowych, jak i flagowych, kosztujących w wolnej sprzedaży kilka tysięcy zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że decydując się na umowę bez telefonu, w wielu przypadkach będzie ona odczuwalnie tańsza lub za te same pieniądze otrzyma się znacznie większe korzyści. Istotne jest więc zsumowanie ceny początkowej danego telefonu razem ze wszystkimi opłatami, które mają miejsce w trakcie trwania zobowiązania (np. kosztującą 50 zł aktywacją). Po takiej kalkulacji może się okazać, że sumaryczny koszt danego modelu w wolnej sprzedaży jest o kilkaset zł taniej. Jednak trzeba być przygotowany na znacznie większy wydatek przy odbiorze urządzenia niż w przypadku „złotówki” u operatora.

Telefon za złotówkę nie zawsze jest najtańszy

Ta teza sprawdza się w trzech przypadkach. Klient wybiera w salonie bardzo drogą ofertę, wraz z którą może wziąć dowolny telefon za 1 zł. Dotyczy to zarówno najdroższych, flagowych modeli, jak i tanich budżetowców. W takiej sytuacji klient straci znacznie więcej decydując się na tani model, gdyż wysokość miesięcznego abonamentu, który jest też ratą za urządzenie, będzie taka sama w obu przypadkach. W takim scenariuszu obydwa modele będą kosztować tyle samo, mimo że w wolnej sprzedaży ich cena różni się np. o 1500 zł. Co gorsza, sprzedawcy w salonach mają dodatkowe premie, jeśli w opisanej powyżej sytuacji sprzedadzą tańszy model. Wynika to z tzw. subsydiów, czyli kwocie, którą operator musi dopłacić do urządzenia, by klient miał możliwość kupienia go ze zniżką (abonament nie jest uznawany w tym przypadku jako rata, aczkolwiek można uznać, że w praktyce nią jest).
Może się też okazać, że dany model kosztuje tyle samo również w tańszym abonamencie w tej samej ofercie np. 1 zł za ten sam model w taryfach 59 zł / miesiąc i 79 zł / miesiąc. W takiej sytuacji (o ile komuś nie zależy na dodatkowych, comiesięcznych bonusach) może się okazać, że znacznie bardziej opłacalne jest podpisanie umowy z tańszym zobowiązaniem.
Kolejnym scenariuszem jest sytuacja, w której ten sam model różni się ceną w dwóch taryfach w tej samej ofercie. Przykładowo, w jednym abonamencie dane urządzenie kosztuje 1 zł, a w tańszej o 20 zł taryfie – 200 zł. Symboliczna cena urządzenia sugeruje, że bardziej opłaca się pierwszy wariant, jednak mnożąc różnicę w opłacie miesięcznej przez długość zobowiązania (20 zł x 24) okazuje się, że klient zaoszczędzi przy tańszym abonamencie aż 280 zł (po odjęciu różnicy w cenie telefonu)! Owszem, wyższy abonament oznacza zazwyczaj większe korzyści, jednak nie zawsze użytkownik jest w stanie z nich skorzystać (np. nadmiar darmowych minut). Do tego zdarzają się również przypadki, gdzie obydwa abonamenty mogą dawać takie same profity i różnić się jedynie opłatą początkową za telefon. Trzeba być też świadomym, że operatorzy dobrze zdają sobie sprawę z potencjału reklamowego hasła za złotówkę.

Uważaj na drogie, flagowe modele (zwłaszcza starsze)

img-store-phone-5

Nie od dziś wiadomo, że telefony bardzo szybko się starzeją i tanieją. Niektóre flagowe modele przez roku mogą stracić nawet połowę swojej wartości, dlatego nie zawsze opłaca się je kupować zaraz po premierze. Niestety, operatorzy znacznie wolniej obniżają ceny modeli tej klasy niż większość sklepów, dlatego nawet rok po pojawieniu się w sprzedaży, dane urządzenie może kosztować niewiele mniej niż w dniu swojego debiutu. Odbija się to również na cenach słuchawek w zobowiązaniach i może się okazać, że dany sprzęt jest w wolnej sprzedaży tańszy niż w abonamencie za kilkadziesiąt zł.

Poznanie swoich potrzeb

img-bill-4

Wybierając nową ofertę konieczne jest rozpatrzenie wielu czynników, a także swoich preferencji i usług, które będą używane. Zarówno niedoszacowanie, jak i przeszacowanie potrzeb prowadzi do niepotrzebnego przepłacania.

Kolejnym, istotnym zagadnieniem jest Wartą rozważenia kwestią jest rodzaj zobowiązania. Zagadnienie to zostało głębiej poruszone w poradniku Abonament, mix czy prepaid, co będzie dla mnie najlepsze? Doświadczenie uczy, że częściej niż oferty operatorów, zmieniają się potrzeby użytkownika. Jeśli tak, to lepszym rozwiązaniem będzie oferta na kartę, którą można znacznie łatwiej i taniej dostosować do określonych wymagań i w razie potrzeby modyfikować za pomocą odpowiednich pakietów (więcej się o nich dowiesz z naszej bazy pakietów). Ponadto, brak umowy umożliwia szybką i bezproblemową zmianę operatora. Niestety, taki rodzaj zobowiązania wiąże się z mniejszym komfortem użytkowania oraz koniecznością pamiętania o doładowaniach i terminach ważności konta.
Abonament to, co prawda, mniej pakietów (usług obniżających koszty) i mniejsza swoboda, ale jest on wygodniejszy, a do tego umożliwia zakup telefonu w obniżonej cenie. W takiej sytuacji trzeba jednak dokładnie oszacować swoje potrzeby, bo modyfikowanie takiego zobowiązania dodatkowymi pakietami jest często kosztowniejsze, niż w przypadku ofert na kartę.
Ostatnią opcją jest mix, który łączy cechy obu powyższych formuł. W jego przypadku użytkownik zobowiązuje się do wykonania określonej liczby doładowań w zamian za telefon w niższej cenie. Do tego może korzystać z pakietów obniżających koszty, aczkolwiek w zależności od operatora, mogą one nie być takie same, jak w przypadku prepaidów. Niestety, opłacalność mixów często jest dyskusyjna, a w miarę atrakcyjne ceny urządzeń dotyczą zazwyczaj bardzo budżetowych modeli.

img-simcards-10

 Kolejnym, istotnym zagadnieniem jest wybór operatora i oferty. Polski rynek jest pod tym względem różnorodny i łatwo się w nim pogubić, dlatego odnalezienie się w nim ułatwi Porównywarka ofert Teleguru. Różnić się mogą one cenami telefonów, korzyściami, darmowymi minutami, SMS-ami itp. Sztuka polega na wybraniu takiego zobowiązania lub prepaida, by maksymalnie wykorzystywać zawarte w nim pakiety, a jednocześnie unikać ich przekroczenia, co może okazać się dosyć kosztowne (szczególnie w przypadku opłat za Internet mobilny w niektórych ofertach). Spełniając powyższe warunki ma się pewność, że opłacone usługi się nie zmarnują.

Niestety, sporo osób nie zastanawia się nad tym przy wyborze oferty, przez co np. pakiet internetowy (który jest wliczony w cenę zobowiązania) jest zupełnie niewykorzystywany. Dla takiego klienta lepsza mogłaby być jedna z tzw. taryf no limit, które za podobne pieniądze oferują nieograniczone, darmowe rozmowy do wszystkich sieci, ale np. nie ma w nich pakietu transmisji danych, który i tak by się marnował. Natomiast osobie, która dużo korzysta z Internetu, ale mało rozmawia, zupełnie nie przydadzą się nielimitowane wliczone w abonament połączenia.

Line of call centre employees working on computers

Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem jest jakość usług świadczonych przez operatora. Chodzi konkretnie o zasięg, obsługę klienta, salony itp. Zawodne działanie telefonu może okazać się kłopotliwe, np. podczas załatwiania ważnej sprawy z kontrahentem lub urzędem. Natomiast zasada „czas to pieniądz” idealnie oddaje, dlaczego nie warto wybierać operatora, u którego załatwienie czegokolwiek wymaga odstania w kolejce kilkudziesięciu minut lub wyprawy do nadmiernie oddalonego punktu sprzedażowego. Do sprawdzenia powyższych czynników wykorzystać możesz forum Teleguru, na którym użytkownicy dzielą się poglądami o poszczególnych operatorach i ich usługach.

Przenoszenie numeru w razie potrzeby

Sporo osób, pomimo niezadowolenia ze swojego operatora, nadal korzysta z jego usług, zamiast zdecydować się ofertę konkurencji. Często jest to spowodowane obawą o utratę numeru wynikającą z trwających lata przyzwyczajeń. Obecnie przeniesienie numeru jest dziecinne proste, a proces ten dokładnie opisuje poradnik Przeniesienie numeru do innego operatora.

img-phone-people-9

Taki krok może przynieść liczne korzyści. To może być tańsza, atrakcyjniejsza taryfa, lepsze lub tańsze telefony z umową, wyższa jakość usług (zasięg, obsługa klienta), a także chęć korzystania z tej samej sieci, co rodzina lub znajomi. Wszystkie te czynniki mogą bezpośrednio lub pośrednio przekładać się na późniejsze oszczędności (np. możliwość korzystania z darmowych minut we własnej sieci, zamiast „do wszystkich”, których najczęściej jest mniej). Zanim jednak zdecydujesz się na przejście, warto skontaktować się z kilkoma operatorami i zorientować, jakie bonusy mogą zaoferować w takiej sytuacji.

Walka o lepsze warunki przy przedłużaniu umowy

img-contract-3

Niestety, coraz częściej spotkać można się z sytuacją, w której nowym klientom danej sieci oferuje się lepsze warunki, niż tym przedłużającym umowę. Można jednak z tym walczyć na kilka sposobów. Pierwszym, najmniej czasochłonnym jest odczekanie do zakończenia aktualnego zobowiązania i zrezygnowanie ze współpracy przy jednoczesnym podpisaniu nowej umowy, zamiast przedłużania poprzedniej. Lepsze efekty można jednak osiągnąć wymuszając na operatorze zaproponowanie korzystniejszych warunków (tańszego telefonu, większej liczby darmowych minut, pokaźniejszego pakietu internetowego itp.).
Istotna jest przy tym konsekwencja oraz zdrowy rozsądek podczas określania swoich oczekiwań (np. nie ma sensu walczyć o nielimitowane rozmowy w abonamencie za 20 zł/miesiąc). Warto też pamiętać, że w uprzywilejowanej pozycji firmy oraz użytkownicy z dużą liczbą zarejestrowanych na siebie numerów są na podczas negocjacji. Jeśli usługodawca nie chce się zgodzić na przedstawione warunki, to należy cierpliwie czekać lub zweryfikować swoje oczekiwania, bo mogą być one zbyt wysokie. Poskutkować może też groźba, że się zmieni operatora.

Where are you calling (gdzie dzwonisz)?

Jeśli masz rodzinę lub znajomych za granicą, to być może bardziej opłacalna będzie oferta jednego z małych, mniej popularnych operatorów, którzy specjalizują się w tanich połączeniach międzynarodowych. Niestety, decydując się na tego typu ofertę trzeba czasami pogodzić się z trochę mniej atrakcyjnymi cenami usług krajowych (Internet, rozmowy, SMS-y).
Kolejna część poradnika dotyczy co bezpośrednie wpływa na koszty.

-~- Bezpośrednie wpływanie na koszty -~-

Omówiono już sposoby unikania niepotrzebnych kosztów, zwłaszcza przy wyborze usług i ofert. Istnieją jednak sposoby na oszczędności, nawet jeśli jest się już aktywnym użytkownikiem telefonu komórkowego. Oto kilka przydatnych i skutecznych sztuczek:

Polowanie na promocje przy doładowaniach

img-phone-present-2

Co jakiś czas operatorzy decydują się na promocje, dzięki którym doładowanie konta (dotyczy ofert mix i prepaid) daje pewne bonusy. Wynika to z konieczności utrzymywania i kuszenia swoich klientów na kartę, którzy (w przeciwieństwie do abonentów) mogą w każdej chwili zmienić usługodawcę. Wartość promocji najczęściej zależy od kwoty zasilenia, ale niemal zawsze dają one darmowe minuty, SMS-y, pakiet internetowy lub przemnażają środki (np. dwukrotnie).
O tego typu okazjach dowiesz się z działu promocji poszczególnych operatorów, a także newsów i wiadomości Teleguru lub np. fanpage’a na Facebooku danej sieci. Warto też zwrócić uwagę na oferty, w których doładowanie zawsze daje korzyści. Przykładem mogą być taryfy internetowe na kartę, w których każde zasilenie daje różniej wielkości pakiet internetowy.

Kosztowność SMS-ów względem rozmów

Wbrew obiegowej opinii, SMS-y są dosyć drogą formą komunikacji (bez odpowiedniego pakietu lub taryfy). Mieszczą zaledwie 160 znaków, a jeśli korzysta się z polskich liter, to o połowę mniej. W efekcie, wysłanie dłuższej wiadomości składającej się z łącznie 3 SMS-ów może kosztować, w zależności od oferty i operatora, nawet 0.87 zł.
Taka kwota wystarczy na przeprowadzenie ok. dwóch minut rozmowy, w trakcie której uda się przekazać znacznie więcej informacji lub będzie można zakończyć połączenie po kilkudziesięciu sekundach, ograniczając tym samym koszt komunikatu co najmniej o połowę.

Komunikatory internetowe

screen-hangouts-2

Aktywacja pakietu internetowego umożliwia oszczędzanie na pozostałych usługach. Telefonowanie zastąpić można sieciowymi komunikatorami głosowymi (np. Skype lub Viber), a rolę SMS-ów mogą pełnić programy takie, jak: Facebook Messenger, Whatsapp, Hangouts itd. Nawet niewielki pakiet 100 MB za 5 zł (kosz ok. 25 klasycznych SMS-ów) pozwala na intensywne korzystanie z tych aplikacji przez wiele dni bez dodatkowych kosztów.
Sytuacja wygląda trochę gorzej w przypadku rozmów, gdyż pobierają one znacznie więcej danych niż tekst. Nie mniej, również w tym razem opłacalność jest znacznie wyższa, niż podczas korzystania z klasycznych rozmów (zwłaszcza w przypadku połączeń międzynarodowych). Nie można też zapomnieć, że w trakcie używania lokalnych sieci bezprzewodowych Wi-Fi, koszt łączności z Internetem spada do zera, co dotyczy również komunikatorów tekstowych i głosowych.
Najpopularniejsze aplikacje tego typu dokładniej omówiono w poradniku Aplikacje do obniżania kosztów połączeń (VoIP).

Zryczałtowane połączenia i numery premium

Pierwszy przypadek to numery, z którymi koszt połączenia jest niezależny od jego długości i ustalony z góry. Na taki sposób naliczania najczęściej natknąć się można w przypadku wszelkiej maści serwisów i biur obsługi, w których czas oczekiwania na połączenie może być bardzo długi. Niestety, taka opłata jest naliczana z pominięciem darmowych minut. Warto o tym pamiętać w przypadku problemów z jakąś usługą i częstych połączeń z odpowiadającym za nią działem obsługi klienta.

img-people-sexcall-1 BUT DONT PLACE THE GURU YOU KNOW WHERE... HEHE

Natomiast numery premium są takie, z którymi koszt połączenia jest wyższy niż zwykle. Natknąć się na nie można w przypadku wszelkiej maści wróżek, teleturniejów, usług erotycznych, interaktywnych konkursów itp. Jest to też jedna z form opłat dostępnych np. w grze World of Tanks. Dzwoniąc na taki numer darmowe minuty nie są brane pod uwagę, a koszt minuty połączenia może wynosić nawet kilkanaście zł.

Ważność doładowania

img-time-1

Decydując o kwocie doładowania (dotyczy ofert prepaid), warto wziąć pod uwagę, na jak długo przedłuży ona ważność połączeń wychodzących, czyli przez jaki czas użytkownik będzie mógł dzwonić, SMS-ować, używać Internetu itd. Za przykład posłużyć mogą w tym przypadku zasilenia za 30 zł i 50 zł. W pierwszym przypadku (zależnie od oferty) ważność konta zostaje wydłużona o miesiąc.

Druga kwota umożliwia wykonywanie połączeń wychodzących przez trzy miesiące. Łatwo więc obliczyć, że w celu uzyskania tego samego efektu kwotą 30 zł, konieczne byłyby 3 doładowania, czyli w sumie 90 zł. Należy jednak rozważyć, czy kwota 50 zł będzie dla kogoś wystarczająca na 3 miesiące, bo jeśli wyczerpie się ją przed upływem 6 tygodni, to konieczne będzie kolejne zasilenie, które nie będzie się już kalkulowało względem 3 x 30 zł. Są oferty, w przypadku których każde doładowanie przedłuża ważność konta o rok, więc warto zapoznać się z ich szczegółami np. dzięki analizom ofert prepaid.
Warto jednak pamiętać o rozróżnianiu ważności połączeń przychodzących oraz wychodzących, gdyż obie te wartości dosyć istotnie się od siebie różnią, a jednocześnie mogą być mylące.

Sprawdzanie stanu usług

img-phone-balance-1

Pakiety oraz profity wliczone w cenę abonamentu lub dokupione do mixów i prepaidów pozwalają na duże oszczędności. Konieczne jest jednak sprawdzanie ich stanu, gdyż często nie są one nieskończone, a po ich wyczerpaniu nieświadomy użytkownik może otrzymać bardzo wysokie rachunki.
Trzeba też pamiętać o ich ponownym aktywowaniu, gdyż (najczęściej) nie są one cyklicznie reaktywowane, tak jak ma to miejsce w przypadku abonamentu. Co gorsza, dotyczy to zarówno SMS-ów, jak i rozmów oraz Internetu. W przypadku tego ostatniego natknąć się jednak można na tzw. lejek. Działa on na zasadzie znacznego ograniczenia szybkości transmisji danych po wyczerpaniu pakietu. Blokada jest na tyle dokuczliwa, że w dużym stopniu uniemożliwia komfortowe korzystanie z Internetu.
Z drugiej jednak strony, w ten sposób spowolniona transmisja danych staje się darmowa, dzięki czemu użytkownik nie jest narażony na dodatkowe koszty. Nie wszystkie pakiety mają „lejka Internetu”, więc po wyczerpaniu przeznaczonych danych zachowuje on swoją szybkość, ale momentalnie może wyczerpać wszystkie dostępne środki na koncie, o ile użytkownik w porę nie skończy korzystać z transmisji danych. Niestety, powiadomienia o kończącym się pakiecie czasem przychodzą z opóźnieniem (lub w ogóle), przez co klient może w kilkanaście minut stracić nawet kilkadziesiąt złotych!

Bramki SMS

img-sms-3

Zadziwiająco mało osób nie wie, że SMS-y można wysyłać za darmo z Internetu. Służą do tego tzw. bramki SMS, których adresy dostępne są w dziale zatytułowanym „Darmowe SMS-y” na Teleguru oraz na niektórych portalach. Niektóre z nich do wymagają wcześniejszej, darmowej rejestracji.
W zależności od bramki, użytkownik ma możliwość wysyłania wiadomości do użytkowników określonego operatora (np. z bramki Orange na numery Orange). Niestety, często mają one limity dobowe albo są przeciążone, przez co nie są to w 100% pewne rozwiązania.
Kolejna część poradnika dotyczy korzystanie z Internetu w telefonie.

-~- Korzystanie z Internetu -~-

Smartfony pozbawione Internetu tracą dużo ze swej funkcjonalności, ale nawet zwykłe telefony zyskują nowe funkcje po podłączeniu do Sieci. Z tego względu coraz większa część użytkowników nie wyobraża sobie braku dostępu do Internetu mobilnego, który z roku na rok staje się coraz tańszy.
Niestety, nadal w starszych taryfach (np. Orange Pop) opłaty za transmisje danych potrafią być absurdalne i pakiet megabajtów do wykorzystania jest wręcz koniecznością. Co jednak można jeszcze zrobić, by ograniczyć zużycie Internetu lub obniżyć opłaty za tę usługę?

Zakup pakietu internetowego

img-pakiet-internetu-virgin-mobile

To bardzo istotna kwestia, która z jednej strony pozwala na znaczne oszczędności (sięgające nawet kilku tysięcy zł!), a z drugiej umożliwia bezstresowe korzystanie z Internetu na telefonie. Dobór odpowiedniego pakietu zależy od indywidualnych potrzeb, więc dokładnie omówiono go w poradniku Wybór i oszczędzanie pakietu internetowego.
Przy ocenie należy się skupić na sposobie korzystania z Internetu. Przy sporadycznym sprawdzaniu maila oraz wiadomości, to wystarczyć powinno ok. 100 – 500 MB. Gdy jednak ktoś ogląda dużo filmów na Youtube, udostępnia połączenie innym urządzeniom, pobiera gry itp. to potrzeby te zaspokoją pakiety od 1.5 GB wzwyż. W wyborze pomóc Ci może również baza pakietów Teleguru.

Nawyk korzystanie z Wi-Fi, gdzie jest to możliwe

img-wifi-hotspot-1

To oznacza łączenie się z lokalnymi sieciami bezprzewodowymi, gdy tylko jest ku temu okazja. Publiczne Wi-Fi sa dostępne w restauracjach, szkołach, biurach, domach itp. Korzystanie z niektórych wymaga hasła, jednak znaczna część tzw. hotspotów (miejsc z dostępnym Wi-Fi) jest bezpłatna. Niektórzy użytkownicy mają też możliwość połączenia się z sieciami bezprzewodowymi, tworzonymi przez danego operatora komórkowego (np. w centrach handlowych), aczkolwiek usługa ta jest bezpłatna tylko w przypadku niektórych abonamentów poszczególnych usługodawców.
Korzystanie z Wi-Fi nie wiąże się z ponoszeniem opłat za transmisję danych. Także za granicą gdzie cena Internetu mobilnego potrafi być horrendalna jest to prawie konieczność. W ten sposób można też zachować pakiet internetowy, dzięki czemu koszt surfowania po Sieci spada do zera.

Unikanie pobierania dużej ilości danych

screen-android-internetlimits-1

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, ile miejsca zajmuje gra lub film. Dla przykładu – trzyminutowe wideo w wysokiej jakości na YouTube to nawet 100 MB, czyli więcej niż najtańsze pakiety internetowe większości operatorów. Popularna gra wyścigowa Real Racing 3, zajmuje ponad 1 GB. Jej pobranie pochłonie większość dostępnych na rynku pakietów w mgnieniu oka. Co prawda, przed rozpoczęciem pobierania jest wyświetlany stosowny komunikat, ale nieświadomy użytkownik może go przez zignorować.
Dużo danych pobiera również tzw. strumieniowanie, czyli słuchanie muzyki bezpośrednio z Internetu (np. w Spotify lub Deezera). W przybliżeniu minuta odtwarzania dźwiękuw niższej jakości (128 Kb/s) wiąże się ze zużyciem ok. 1 MB transmisji.
Warto też zainteresować się jedną z alternatywnych przeglądarek internetowych na telefony (np. Opera Mini), które kosztem jakości obrazków kompresują dane pobierane na urządzenie. Dzięki temu wolniej zużywają się pakiety danych, oraz pomimo aktywacji tzw. lejka przeglądanie Internetu jest stosunkowo komfortowe.

Wyłączenie transmisji danych

To bardzo skuteczna, aczkolwiek uciążliwa metoda ograniczenia kosztów transmisji danych lub zużycia pakietu. W jaki sposób wyłączyć możliwość połączenia z Internetem w smartfonie dowiesz się z naszych opisów systemów mobilnych. To gwarancja, że telefon nie połączy się z Siecią, dzięki czemu można uniknąć potencjalnych kosztów. Jednak w takiej sytuacji nadal można korzystać z bezpłatnych bezprzewodowych sieci Wi-Fi.
Lepszym rozwiązaniem może być aktywacja limitu transmisji danych (można to zrobić w ustawieniach internetowych telefonu). Wówczas urządzenie nie będzie się łączyć z Internetem po wykorzystaniu określonej liczby megabajtów. Daje to pewność, że użytkownik nie otrzyma wysokiego rachunku. Dodatkowo można ustawić dodatkowe powiadomienie, które poinformuje o przekroczeniu np. 90% limitu.

Całkowita blokada transmisji danych

To rozwiązanie, które może okazać się konieczne np. w przypadku telefonu dla dziecka. Pociechy potrafią być bardzo sprytne i mogą ominąć blokadę transmisji danych, co przełoży się na bardzo wysoki rachunek, zwłaszcza zagranicą. Z tego względu lepiej zadzwonić do biura obsługi klienta i poprosić o stałą lub tymczasową blokadę Internetu mobilnego dla danego numeru.

Tomasz Słowik

Wcześniej redaktor i korektor w jednym. Obecnie tester gier komputerowych. Fan urządzeń mobilnych, komputerów oraz elektronicznej rozrywki. Gracz z zawodu i zamiłowania, którego spotkać można na wirtualnych polach bitew w War Thunder. Użytkownik i zwolennik niezmodyfikowanego nakładkami Androida.

Powiązane Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close